Acolytes (2008)

Australië
Horror / Thriller

geregisseerd door Jon Hewitt
met Joel Edgerton, Michael Dorman en Sebastian Gregory

Een groepje studenten ontdekt in het nabij gelegen bos het levenloze lichaam van een backpacker. Ze besluiten op jacht te gaan naar de moordenaar. Maar dan realiseren ze zich dat hun angstaanjagende ontdekking ze kan helpen bij het nemen van wraak op Gary Parker, een ex-crimineel die de jonge studentes vroeger heeft afgeperst en gepest.

avatar van brucecampbell
"While the film is a little too loaded in the plot, it still is incredibly intense and quite entertaining. You’ll be immersed in the film from start to finish, which is one of the most important aspects of any viewing experience." Bron: Bloody Disgusting.com.
Ben benieuwd.

avatar van Vascago
Klinkt goed.

avatar van dutchtuga
Erg vermakelijke thriller, die pas het laatste half uur zijn horrortrekjes toont. Een goed uitgewerkt kat en muisspel dat voorzien is van een opvallend sterk sound design. Sterk debuut van Hewitt.

avatar van Spartaan1986
Net als Seventh Moon vanavond op het voormalige AFFF gezien. Goed geacteerde thriller die helaas wel wat rommelig en vergezocht is maar grotendeels toch weet te boeien.

avatar van Boeikens
Niet slecht.

Rustig opbouwende thriller die naar het einde toe redelijk wat spanning en sfeer biedt.
Aanvankelijk doen de nogal extreme flashbacks de sfeer niet goed ook het soms flitsende camerawerk is niet zo mijn ding maar de geluids- en schrikmomenten zijn wel goed ingewerkt.
De acteurs doen wel hun best en het verhaal is ook niet slecht.
Al bij al een film die vlot wegkijkt.

Sterke film.

Goed opgebouwd, waardoor het dramatische deel ook weet te overtuigen. Ook het acteerwerk is beter dan normaal, de kleine foutjes worden feilloos platgestreken door Hewitt's sterke regie.

't is niet zo makkelijk meer om nog een horrorfilm te maken die boven het gros uitsteekt, Hewitt neemt ook een serieus risico door horror en drama te mixen, maar komt met een zeer goed resultaat.

4.0* en een uitgebreide review.

avatar van Halcyon
Australische horror zit in de lift. De films worden nog niet met karrenvrachten op de markt gedumpt, maar ze zijn toch al goed zichtbaar in de jungle van talloze genrefilms. Ze worden bovendien zelfs gesubsidieerd in eigen land en dat is meer dan wat de laatste decennia het geval was. Maar goed, over de film zelf dan.

Acolytes slaat duidelijk een andere weg in dan de standaard publiekshorror van de laatste jaren, wat op zich lovenswaardig te noemen is, op voorwaarde dat de nobele intenties goed naar beeld worden vertaald. Helaas schort het bij die voorwaarde. Want hoewel het eerste uur van de film erg knap verteld wordt en kan bogen op een onderhuidse spanning, verzandt hij na de "twist" in datgene wat de makers trachtten te vermijden: een huizenhoog cliché.

Het leuke aan Acolytes is wat ik ervoer als het Paranoid-gevoel, doelend op die rustieke, desolate sfeer die ook in Van Sants tienerfilm zo goed tot uiting kwam. Een ander type film natuurlijk, maar qua look&feel liggen beide niet ver uit elkaar. Op audiovisueel vlak bij vlagen erg knap dus. Vooral die beklemmende shots in dat donkere bos zorgen voor een luguber tintje. Echter, soms vergaloppeert de regisseur van dienst zich ook wel eens aan een visuele poespas die best achterwege bleef, aangezien de functionaliteit ervan zoek was.

Achteraf bekeken blijf ik met gemengde gevoelens achter, aangezien het uitgangspunt en de vakkundige regie veelbelovend waren en aanvankelijk ook brachten wat ik ervan verwachtte, maar wanneer het er écht op aankwam het verzuimden om het af te maken.

avatar van Zandkuiken
Viel me zwaar tegen. Hewitt probeert een soort van lijzige sfeer te scheppen waarin ik helemaal niet meeging. Het deed erg kunstmatig aan in mijn ogen en zorgde voor een te grote afstand tussen de kijker en de personages. Ook het acteerwerk is wat mij betreft erbarmelijk waarbij de jongeren me wel leken weggelopen uit Heartbreak High: zo weinig naturel, net schooltoneel.

Totaal niet sfeervol dus voor mij en de look van Acolytes was al geen haar beter: schimmige, lelijk belichte beelden die de beloftevolle locaties (dat schitterende bos!) verprutsen.

Het verhaal speelt bij dit soort cinema uiteindelijk geen geweldig belangrijke rol en ik ben bereid om in de meest ongeloofwaardige verhaallijnen mee te gaan, zolang de uitwerking er maar voor zorgt dat ik in de realiteit van de film blijf zitten. Dit was hier jammer genoeg compleet het geval niet.

avatar van Filmkriebel
Teenage horror die goed begint en enkele goede ideeën brengt ( de serial killer gechanteerd). Daarna wordt het alsmaar onwaarschijnlijker om compleet vast te lopen op het einde.

avatar van perceived
Redelijk.

Op zich een goede film, al sprak mij de versnipperde verhaalstructuur (in dit geval) iets minder aan. Sound-design klinkt soms ook iets te hard t.o.v. de dialogen en muziek. Desondanks een mooi debuut. 6/10*

avatar van K. V.
Dit was nog een leuk filmpje. De film vliegt er direct in en weet me zelfs te verrassen. Het genre zou 'k niet direct onder horror plaatsen, eerder thriller/drama.
Het acteerwerk was niet slecht, maar ook niet direct memorabel, maar dat is natuurlijk wel vaker zo in dit soort films.
Toch is dit geen meesterwerk. De film komt soms wel wat warrelig over en ook de schrikmomenten zijn niet altijd raak. Desondanks toch het bekijken waard.