Comes a Horseman (1978)

Western

geregisseerd door Alan J. Pakula
met James Caan, Jane Fonda en Jason Robards

Ella wordt door haar gierige buurman bedreigd met het verkopen van haar land. Als de buurman zijn zin niet krijgt gebruikt hij grof geweld. Maar dan keert veteraan Frank terug die bereid is Ella te helpen.

Een redelijk standaard verhaal over de grote machtige rancher die de kleintjes het leven zuur maakt. De actie is zeer beperkt aanwezig. Blijft over een zeer onderhoudende film door goede vertolkingen van de hoofdrolspelers en de (ietwat aangedikt) romantische sfeer van het leven in die tijd. Prachtige natuurbeelden, al worden er in het eerste uur wel erg veel koeien gevangen en blijft het verhaal daardoor soms stil staan. De film heeft een bepaalde prettige sfeer die blijft aanhouden en daardoor vliegen de kleine twee uur om. De goed ingevulde en ontroerende bijrol door Richard Farnsworth als "Dodger" verdient een aparte vermelding.

avatar van Paalhaas
Mooie sfeervolle film inderdaad, jammer van het wat makkelijke, afgeraffelde einde.

avatar van Brix
Vannacht op ARD TV te zien 1:05 uur

avatar van Decec
MGM 17.00, donderdagmiddag
ben benieuwd ondanks goede cijfer

avatar van Decec
Een goede Western/Romantiekfilm...
Prima verhaal...
Heerlijk Western en paardrijden te zien...
Prachtig mooi landschap...
Mini klein breedbeeld, maar wel goede beeld
kwaliteit (geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...
Prima acteerwerk...
Wel leuke bekende acteurs James Caan (hij leeft nog), Jason Robards,
Jim Davis, Richard Farnsworth en Mark Harmon....

Aardige film waarin een rijke man het voorzien heeft op het land van een vrouwelijke ranch-houder. Een western die zich afspeelt tegen het einde van dit tijdperk. Erg traag, niet alleen de film op zich maar ook de ontwikkeling van het verhaal. Genoeg mooie beelden, waarbij vooral ook het vee-drijven goed in beeld wordt gebracht.

avatar van mr rumson
Aardige film die ondanks de mooie scènes van de roundup voor mij toch wel wat korter gemogen had.
Doordat een groot gedeelte van de film tijd besteed wordt aan koeien vangen in overigens een prachtige omgeving . Blijft er ondanks de bijna twee uur durende film niet veel tijd over voor het verhaal.
Er is in het begin van de film even wat spanning maar dan is het wachten tot het einde voordat er weer echt iets gebeurt .
Daardoor kon de film mij niet altijd boeien voor mij had er dan ook wat meer spanning in gemogen wat ook zeker gekund had b.v. door die olieboringen nu liep het maar met een sisser af.
Wel leuk om te zien hoe de tijd toen veranderde in Amerika zo zien we nog cowboys te paard en niet veel later zien we een vliegtuigje.
De acteurs leverden prima werk en zorgen er dan ook mede voor dat de film toch nog een voldoende haalt.

avatar van trebremmit
Mooie, rustige en sfeervolle film, ik was ook weer verbaasd dat dit zo laag scoort. Vooral visueel vond ik het prachtig en de muziek paste er goed bij. Ik houd er wel van om zoveel cowboywerk te zien en dat met een wat melancholische sfeer door de aanwezigheid van Farnsworth, zijn dood vond ik erg mooi in beeld gebracht, werd er stil van. Grappig dat dit zijn eerste grote rol was, en dat hij hier nog een oscarnominatie voor kreeg.
Prima western dus, alleen Fonda kon mij niet echt bekoren, vond haar maar matig acteren.

avatar van de grunt
Prachtposter. Doet me aan het meesterlijke Days Of Heaven denken.

avatar van trebremmit
Blu-ray release in januari.

Comes a Horseman