Senki (2007)

Macedonië / Duitsland / Italië / Bulgarije / Spanje
Drama / Mystery

geregisseerd door Milcho Manchevski
met Sabina Ajrula, Filareta Atanasova en Salaetin Bilal

Een succesvolle jonge dokter Lazar Perkov (Boris Nacev) heeft een mooie vrouw, een lief kind en een comfortabele woning. Vrienden en buitenstaanders geven hem niet voor niets de bijnaam 'Lucky". Totdat een auto-ongeluk waarbij lazar op het nippertje overleeft roet in het eten gooit. Tijdens zijn herstel wordt Lazar in zijn dromen geconfronteerd met een reeks sterfgevallen en dringende boodschappen. Zodra zijn raadselachtige dromen steeds meer de werkelijkheid binnendringen moet Lazar in actie komen, maar hoe? Samen met een linguïstische professor begint de ontcijfering van een steeds angstiger wordende situatie.

Deze zoveelste variatie, deze keer uit Macedonië, op The Sixth Sense was een fiskse tegenvaller. Sfeervol gefilmd (met prachtige natuuropnames), maar het zonderlinge, oppervlakkige en quasi religieuze verhaal, dat volgepropt was met erotische scènes, die weinig toevoegden aan het verhaal zelf, ging eigenlijk nergens over en hoewel de film maar liefst twee uur duurde, bleef je als kijker van belangrijke achtergrondinformatie verschoond.

“Return what’s not yours, have respect.”

Dat is zo’n beetje het motto van deze film, waarin het slachtoffer van een auto-ongeluk gestalked wordt door surrealistische figuren. Dat repeterende motto is evenwel al even raadselachtig als de rest van de film, die afgezien van een aantal fraaie opnamen van de omgeving, mij op geen enkel moment kon boeien. Meest opvallende figuur is ongetwijfeld Menka, gespeeld door de weelderig gebouwde Vesna Stanojevska. Maar wat nou eigenlijk haar relatie was met de protagonist is mij nooit duidelijk geworden, zoals heel de film gevuld is met hallucinerende symboliek. Niet mijn ding en dan is twee uur een (te) lange zit.