The Trail of the Lonesome Pine (1936)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Henry Hathaway
met Sylvia Sidney, Fred MacMurray en Henry Fonda

Buitenstaander Jack Hale (Fred MacMurray) arriveert in de Blue Ridge Mountains in Virginia om het pad vrij te maken voor de komende spoorweg. Het bergmeisje June (Sylvia Sidney) wordt verliefd op Jack, waarmee hij zich de woede van haar vriend Dave Tolliver (Henry Fonda) op de hals haalt. Tevens komt Jack midden in een vete terecht tussen de Tollivers en een andere bergclan.

avatar van Dogie_Hogan
* 30 maart a.s. op DVD: R-2.

avatar van Dogie_Hogan
Vergeet de hierboven vermelde R-2 link met teleurstellende transfer: DVDreview van de R-1: 'Detail is shockingly strong'.

avatar van hkoster
film verdient een veel betere waardering. ga maar zien.

avatar van madmax1
Een van de eersten kleur film,redelijk bewaard gebleven deze tc .
Sterke film geen western,schitterend gefilmd in een prachtige omgeving .
Een nog zeer jonge Henry Fonda die toen al de kwaliteit toonde voor latere films.

Fred MacMurray prima acteerend in een geschil tussen bergmensen,met als inzet
Sylvia Sidney

avatar van mr rumson
Het schijnt zo te zijn dat dit de eerste film was die in kleur (Technicolor) werd opgenomen buiten de studio's.
In ieder geval ziet de film er mooi uit in kleur maar ook de omgeving is goed gekozen .
Het verhaal over een driehoeksverhouding is best boeiend om te volgen zeker voor een film uit 1936.
Wel is het een raar idee dat Fonda trouwplannen heeft dit terwijl hij een neef is van Sidney.
Maar goed als je zo afgelegen woont in de bergen en de keuze aan vrouwen blijkbaar schaars is .
Dan kan ik mij er wel iets bij voorstellen .
De acteurs acteren naar behoren al springt Sylvia Sidney er voor mij iets boven uit.
Fuzzy Knight zingt nog enkele liedjes iets dat voor mij niet gehoeven had .
Deze versie uit 1936 was toen al de vierde boekverfilming .
Het boek komt uit 1908 en de andere drie films zijn uit 1914,1916 en 1923.
De titel song werd nog eens gezongen door Laurel & Hardy in de film The Way west (1937).