A Map of the World (1999)

Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Scott Elliot
met Sigourney Weaver, Julianne Moore en Dara Perlmutter

Schoolverpleegster Alice Goodwin leeft met haar man en twee dochters op een boerderij in een kleine gemeenschap van Wisconsin. Nadat er een ongeluk is gebeurd op haar terrein met een vriendin van haar dochter, keert zich de hele gemeenschap tegen haar. Zij beschuldigen haar van kindermishandeling.

Dat Sigourney Weaver allerlei rollen kan spelen wisten we al, van serieuze (Gorilla's In The Mist) tot bitchachtige slechterikken of coole heldhaftige (Alien-saga, Working Girl) Maar dat ze dat dan nog eens in één en dezelfde film ook kon had ik nog niet gezien .. Daarom is deze film heel goed.. wie niet van flashbacks houd die heel onverwacht in de fillm opduiken zal het niet zo ne goeie vinden!

Tijdje geleden dat ik deze film heb gezien, maar ik kan me herinneren dat ik het een goeie film vond! Het verhaal was boeiend en het werd niet langdradig of eentonig. 4 sterren

avatar van xenne
onbegrijpelijk dat deze film nog maar 18 stemmen kreeg? want erg mooie film met schitterende acteerprestaties van Weaver, Strathairn & Moore!! dus zeker eens kijken, duurt wel lang maar blijft boeien, aanrader! ... 4

avatar van Spiekercoen
Ooit in de sneak gezien, omdat ik met anderen was die het blijkbaar wel boeide de hele film uitgezien. Dat bleek uiteindelijk nog wat waard te zijn, A Map of the World is de slechtste film die ik van begin tot einde zag. Een verschrikkelijk, clichématig, RTL4-woensdagavondverhaal.

Aardig drama en de Beaver van Sigourney Weaver was ook aardig om te zien

avatar van eavymetal
A map of the world is een mooie film waarin het vooral om vergeving gaat.

Sigourney Weaver laat in deze film zien dat ze werkelijk alle soorten van rollen kan spelen, maar naar mijn mening is het tóch Julianne More die als een moeder die haar dochtertje verloren is in deze film de show steelt.

De regie van Scott Elliott is goed, en ook de cameravoering mag er zijn, maar de belichtingstechniek had wat mij betreft wel wat beter gekund.

Redelijke film waarin een schoolverpleegster beschuldigd wordt voor kindermisbruik. Een goeie eerste helft waarin het verhaal uitstekend wordt opgebouwd en waarbij de richting ook nog lange tijd onduidelijk is. De tweede helft wordt het verhaal wat clichématiger en meer voorspelbaar. Net geen 3.5 sterren ondanks het prima acteerwerk.

avatar van Moviestar1979
Een aardige dramafilm over de tegenslagen die het hoofdpersonage krijgt te verduren.

Zowel Sigourney Weaver als Julianne Moore leveren een belangrijke bijdrage op het gebied van acteerprestaties. Persoonlijk had de film wel wat ingekort mogen worden. Ook het verhaal had op sommige punten iets beter uitgewerkt kunnen worden. Weaver werd genomineerd voor een Golden Globe. Daarnaast wond de film 3 prijzen, en kreeg nogmaals 5 nominaties.

3,0 *

J.Verschoor
Eendimensionaal drama, dat zich alleen maar richt op de dramatische kant van alles. Wel twee prachtige rollen van Sigourney Weaver en Julianne Moore. Vreemd dat er zoveel aandacht aan de rechtzaak wprdt gegeven, terwijl de uitspraak van de jury niet aan de orde komt.