La Venganza de las Mujeres Vampiro (1970)

Alternatieve titel: The Vengeance of the Vampire Women

Mexico
Actie / Horror

geregisseerd door Federico Curiel
met Santo, Norma Lazareno en Gina Romand

Een waanzinnige geleerde, Dr. Brancov, opent samen met twee handlangers de doodskist in een crypte waar Koningin Mayra begraven ligt, een vampier uit Transsylvanië. Hij brengt het lichaam naar zijn laboratorium waar hij haar tot leven brengt. Mayra zweert zich te wreken op Santo, omdat één van diens voorvaders haar aanhang had uitgeroeid.

Er bestaan er veel van : LL films waarin de gemaskerde helden het moeten opnemen tegen vampieren en/of vampieressen...Santo alleen al nam er aardig wat voor zijn rekening . De titel lijkt een vervolg op Santo contra las mujeres vampiro te suggereren, dit is echter niet het geval. Gene was ook gothic, deze behoort al tot een duidelijk andere tijd, getuige de talrijke gogo dansjes in de disco intermezzi.
Het verhaal biedt verder de gekende ingrediënten : mad scientist op zoek naar wereldheerschappij, i.c. Zarkoff-Junco. De openingssequentie biedt trouwens gore uit schijnbare stock footage, daarna krijgen we een poging tot gotische griezel die auteur Curiel zelf deconstrueert door Junco naar zijn lab te transporteren in een zeer eigentijdse bolide...
Zoals gezegd wekt Junco de mummie weer tot leven, want itt wat u dacht kun je vampiermummies met een staak in het hart weer tot leven wekken met behulp van vers bloed uiteraard geleverd door jonge chicks, bij voorkeur lekkere gogo danseressen...in dit geval Ferrer, die zich offert voor de wetenschap . Dankzij de transfusie transformeert de mummie tot een sexy blondine: Romand, hier niemand minder dan de Transsylvanische vampierenkoningin Mayra vertolkend.
Zoals reeds aangegeven is haar doodsvijand Santo, vampire slayer. Santo wordt hier vergezeld door Santosaga regulars en stock characters als Lazareno de journaliste die te nieuwsgierig is, Monti als haar vriendje annex rechercheur en Beto als de eeuwige zgn. komische sidekick. Ook aan de baddie kant vele gekende gezichten, o.a. Frankenstein en Oses, die laatste was trouwens ook verantwoordelijk voor het scenario.
Wat volgt is naar Santobegrippen tamelijk vlot gemonteerd en soort van logisch binnen het absurde genreuniversum, vrij voorspelbaar en saai dus. Film lijdt wat aan een afwezigheid van onvergetelijke campmomenten, al zullen dierenvriendjes zich de vertrapte rat- een echte zo te zien- in het begin heugen. Dan doen we het maar voor de schaars geklede gogo girls die om de paar minuten optreden, en natuurlijk de LL sequenties: 2 waarvan 1 van dik 10 minuten waarin Santo het tegen de zwartgemaskerde Oses incognito opneemt, en later tegen el rebelde rojo.
Deze binnen het genre redelijke maar weinig opwindende Santo film is uitgebracht op DVD met anderstalige onderschriften.