• 8.225.931 stemmen

Lightning Strikes Twice (1951)

Drama / Mystery | 91 minuten

Genre: Drama / Mystery

Geregisseerd door: King Vidor

Met onder meer: Richard Todd, Ruth Roman en Mercedes McCambridge

IMDb beoordeling: 6,5 (829)

Over Lightning Strikes Twice

"Would You Have the Nerve to Do What She Did on Her Wedding Day?"

De Texaanse actrice Shelley Carnes neemt het op voor Richard Trevelyan, waarvan ze van mening is dat hij ten onrechte beschuldigd wordt van het vermoorden van zijn vrouw. Door een vormfout bij de rechtbank wordt Trevelyan vrijgelaten, maar hij is in de ogen van de publieke opinie toch schuldig. Carnes blijft Trevelyan trouw en huwt hem uiteindelijk. Tijdens de huwelijksnacht komt Carnes er achter, dat ze een verschrikkelijke vergissing heeft gemaakt door te trouwen. Het duurt niet lang voor ze ook in de klauwen belandt van een moordenaar, maar is het wel Trevelyan?

image

Father Paul

Drug Store Customer

avatar van klara

klara

Vond dit een geslaagde mystery film met film noir trekjes met ook romantisch drama. De acteur

Richard Todd die wegens een vormfout bij de rechtbank wordt vrijgelaten maar onder de plaatselijke

bevolking nog wel als de dader van de moord op zijn vrouw wordt beschouwd, heeft daarbij ook

niet echt zijn uitstraling mee: Gesloten en ook een beetje nors. Daarmee blijft het eens te meer aannemelijk dat hij weleens de dader zou kunnen zijn en is de geliefde Shelley Carnes (Voortreffelijk gespeeld door Ruth Roman) uiteindelijk, en dan vooral na hun huwelijk, serieus gaan twijfelen in de onschuld van haar man. Persoonlijk vond ik de rol van Mercedes McCambridge nog het beste, die gelijk

vanaf het begin indruk op mij maakte. Haar naam (Tot mijn geringe schaamte) mij onbekend, maar

haar verschijning kwam mij wel bekend voor. En wat blijkt, present in meerdere gerenommeerde

films met voor mij vooral memorabel als het kreng in de western Johnny Guitar.

Een sfeervolle film die schoorvoetend maar zonder dode momenten boeiend afstevent richting

de ontknoping. Al vond ik wel dat het personage van Roman wat al te gemakkelijk en argeloos opging

in de romance met de vermeende moordenaar. Liefde maakt blind natuurlijk, maar ze kende onder

dubieuze omstandigheden die vent nog amper.

avatar van Brix

Brix

klara

Toevallig heb ik deze vorige week ook bekeken (via DVD) en kan mij wel vinden in jouw recensie.

Behalve dan dat ik dat sekreet van een Mercedes McCambridge wel meteen herkende van Johnny Guitar

Ik had de DVD vooral gekocht vanwege de aanwezigheid van Ruth Roman, waar ik altijd al iets mee had, en heb er geen spijt van.

Richard Todd mag ik overigens ook graag zien spelen.