City of Bad Men (1953)

Western / Avontuur

geregisseerd door Harmon Jones
met Jeanne Crain, Dale Robertson en Richard Boone

Brett Stanton is een crimineel die met zijn bende naar Carson City reist. In deze stad wordt de zwaargewicht kampioenschappen gehouden, een gevecht waarbij James J. "Gentleman Jim" Corbett en Bob Fitzsimmons tegen elkaar strijden. De bende bereidt zo hun snode plannetjes voor, maar blijken niet de enigen te zijn die gebruik willen maken van het kampioenschap.

avatar van madmax1
deze western weet niet wat voor kant hij op moet, komies, romanties geen idee serieus is hij niet ,op een kort tijd bestek proppen ze er zoveel in, 3bendes met onderlinge herry de dames springen ook net zoals de film van de hak op de tak, kan ook aan mij liggen ,voor vandaag genoeg westerns gezien, deze wil ik niet meer zien,morgen weer ,dan Yellow Sky,The Treveler, en the man of Alamo.

avatar van Brix
Een 'town western' met een ongebruikelijk plot rond een bokswedstrijd, maar vooral aangaande de inkomsten daarvan.

Voor een western nogal weinig actie, maar de prima cast, en de beter dan gebruikelijke dialogen houden de aandacht vast.
Alle acteurs en actrices kunnen goed uit de voeten met hun teksten.
Dat zorgde er in ieder geval voor dat ik mij geen minuut verveeld heb

De romantische interludes blijven gelukkig beperkt.
De onderlinge spanningen tussen de leden van de verschillende bendes, die allen hun slag willen slaan, vormen de hoofdmoot van het verhaal.

En dan de bendeleden van Stanton (Dale Robertson): Loyd Bridges (minder flauw dan doorgaans) Leo Gordon (!) John Doucette, en Rodolfo Acosta.
Geen clubje om mee te spotten.

Dan is er nog Richard Boone (altijd sterk) als John Ringo, en de mooie Jeanne Crain, die mij een klein beetje aan Donna Reed doet denken.
De andere actrice met een grotere rol in de film is Carole Mathews, een echt Barbara Stanwyck type.
Haar rol zou ook perfect voor Stanwyck zijn geweest.

De helft van de film speelt in het halfdonker, en is erg sfeervol in beeld gebracht
Soms wel opletten geblazen om te zien wat er gaande is op het scherm.

Opgenomen in prachtige Technicolor kleuren.

Prima shootout als uitsmijter.

avatar van Dogie_Hogan
Inmiddels op DVD-R verkrijgbaar bij Warner-Archive.