Five Guns West (1955)

Western

geregisseerd door Roger Corman
met Mike Connors, John Lund en Dorothy Malone

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog wordt aan vijf ter dood veroordeelde soldaten van de Zuidelijken gevraagd een geheime missie voor het leger van de Noordelijken uit te voeren. Na het volbrengen van die opdracht zal hun de vrijheid worden geschonken.

Een aardig (hoewel totaal onrealistisch) uitgangspunt om zeep geholpen door een gebrek aan sfeer en goede acteurs. John Lund en Paul Birch houden zich nog enigszins staande bij het onvermogen van de anderen om ook maar in de buurt te komen van een redelijke prestatie.
De actie is bovendien erg slecht uitgevoerd, waardoor het een beetje een sneu karakter krijgt.
Mocht Dorothy Malone een lengte hebben gehad van twee meter, dan had ze met gemak de ogen uitgestoken van haar belagers. Dat was nogal een b.h. die er vervaarlijk uitzag.
Had hier een 3D-western van gemaakt en je had nog enige spanning ondervonden als Dorothy zich had omgedraaid, en haar borsten je angstig deden wegduiken in je stoel.

Het voorkomen van Dorothy Malone wordt versterkt door de Punt-BH die in de jaren '50 zeer in trek was , sterker nog Volgens de Engelse Daily Mail is het zeker dat de punt Bh bezig is aan een echte come back. Getuige de catwalk shows van Jean Paul Gaultier en Louise Golden. De Daily Mail zegt dat de hernieuwde trend een gevolg is van de gevolgen van de economische recessie en de behoefte van vrouwen om hun rondingen weer te laten zien.

stinissen schreef:
De Daily Mail zegt dat de hernieuwde trend een gevolg is van de behoefte van vrouwen om hun rondingen weer te laten zien.

Zo sluiten we het eerste decennium toch nog positief af.

avatar van Dogie_Hogan
Los van de maten van Dorothy (35-23-36) tijdens het maken van deze Western, zou het toch historisch correct zijn dat ze de kleding van de periode 1862-1865 zou dragen; dus geen punt-BH's, cq. 50s look...

Ik mag verder toch ook aannemen, dat Dorothy als brunette in deze Western verschijnt; volgens mij werd het haar in de 19e eeuw nog niet geblondeerd...

Dat mag je aannemen, maar ze verschijnt als blondine hier.

Barfly schreef:
Dat mag je aannemen, maar ze verschijnt als blondine hier.

Wat haar trouwens best aardig staat.

avatar van Dogie_Hogan
stinissen schreef:
Wat haar trouwens best aardig staat.
Zeker weter; erg onderschatte actrice trouwens. Voor mij had Dorothy Malone good looks (zowel als brunette, als later geblondeerd) en good, solid performance!

Maar deze film blijkt e.e.a. historisch niet zo nauw te nemen.

Dogie_Hogan schreef:

Maar film blijkt e.e.a. historisch niet zo nauw te nemen.

Dat maakt me nog niet zo veel uit maar deze westen kon me gewoon niet bekoren.

avatar van Brix
Vanavond te zien op MGM > 21:00 uur

avatar van mr rumson
De film begon vrij aardig ,waardoor ik me begon af te vragen waarom deze western hier zo’n lage score heeft.
Vooral toen de vijf mannen een opdracht kregen waar ze rekening moesten houden met de ; indianen ,cavalerie ,en deserteurs zowel van de noordelijke als de zuidelijke kant.
Had ik toch de hoop op een spannende avontuurlijke Western .
maar naarmate de film vordert en ze nog geen enkele deserteur tegen het lijf hebben gelopen .
En ook maar welgeteld een indiaan zijn tegengekomen begon deze film mij steeds meer tegen te vallen . Het enige gevaar kwam van de onderlinge complotten en van een vrouw met een oom als dronkenlap.
Ook de shoot out in het verlaten stadje dat ze de stagecoach aanhouden was al niet hoogstaand .
Het enige wat ik er aan positiviteit uit kan halen zijn John Lund en Dorothy Malone die naar behoren acteren .

De titel had beter kunnen zijn "Five Horny Guns in Dorothy Malone"

Jezus wat was dit een zoutloze westernfilm met veel saaie dialogen. Het verhaal stelt weinig voor (de opdracht die men meekrijgt zou eigenlijk garant moeten staan voor spektakel) en alles oogt zeer houterig en goedkoop. Bij een westernfilm hoort normaal veel pief poef paf geschiet maar in deze western draait het vooral om vijf ter dood veroordeelde soldaten die een oogje hebben op de fraaie Dorothy Malone die overigens nog wel goed speelde. Hetzelfde geldt voor John Lund als zeg maar de leider van het groepje. Na de overval op de koets, wordt de film nog een heel klein beetje interessant. Vanaf daar zit ook de meeste actie, echter zonder bloed en men sterft in een seconde als men geraakt wordt.

De film duurt gelukkig niet lang waardoor hij nog wel goed te bekijken valt. Ik heb deze film overigens gezien op de zender MGM.