The Pied Piper (1972)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Fantasy

geregisseerd door Jacques Demy
met Donovan, Donald Pleasence en Diana Dors

In de 14de eeuw wordt een rattenvanger (Donovan) door een burgemeester (Donald Pleasance) gevraagd om het stadje Hamelen van een rattenplaag te bevrijden. De man doet wat hem gevraagd wordt, maar nadat hij het beloofde geld niet krijgt besluit hij om alle kinderen van Hamelen uit de stad te lokken.

avatar van stephan73
De enige hoofdrol voor folkzanger Donovan!

avatar van Bombong
Aangename sprookjesverfilming van Jacques Demy, maar van de regisseur van Les parapluies de Cherbourg en Les demoiselles de Rochefort mag eigenlijk wel wat meer worden verwacht. Qua aankleding is alles weer in orde maar wat vooral ontbreekt is een acteur die de film draagt. Donovan Leitch is beslist geen Catherine Deneuve. En ook qua liedjes heeft Donovan veel beter gepresteerd dan hier. Maar Demy heeft voldoende basiskwaliteit om er toch een plezierige kijkervaring van te maken.

avatar van Querelle
Wel erg goede bijrollen zie ik: John Hurt, Donald Pleasence, Peter Vaughn.. niet de minsten

avatar van mrklm
Waarom Jacques Demy het nodig vond om het verhaal van de rattenvanger van Hamelen te laten afspelen in zo'n mistroostige setting, is mij een raadsel. Het mag dan wel een oprechte poging zijn om de vroege middeleeuwen tot leven te brengen, maar daardoor krijgt het sprookjesachtige verhaal een wat naargeestige toon waarin folkzanger Donovan totaal niet op zijn plaats is. Probeer bovendien je lachen maar eens in te houden wanneer Donald Pleasance (die hoed!!!) in beeld verschijnt. Demy hinkt teveel op twee gedachten en dat is jammer, want hij heeft de naam een specialist te zijn. Deze film is daar duidelijk géén bewijs van.