• 11.504 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Burt Topper

Met onder meer: Victor Buono, David McLean en Diane Sayer

Gesproken taal: Engels

Plot The Strangler

"Based on the terror that has shocked the nation!"

Leo Kroll, een laboratoriumtechnicus in een grote stad, heeft verschillende jonge verpleegsters vermoord. Een ingeboren haat tegen zijn bezitterige moeder reageert hij op een ziekelijke manier af door vrouwen te wurgen. Hij doodt ook de verpleegster die zijn moeder in het rusthuis verzorgt, waarna deze laatste sterft aan een hartaanval. En elke mogelijke getuige moet volgens hem ook geliquideerd worden.

logo tmdbimage

Clara Thomas

Helen Lawson

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Wat een ongelofelijke griezel speelt Victor Buono hier, weergaloos!!!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Losjes gebaseerd op de seriemoordenaar 'Albert DeSalvo' 'The Boston Strangler' die 13 moorden op vrouwen had gepleegd in de periode 1962-1964 door middel van wurging. Een mysterie is deze film niet want meteen weet je dat Leo Kroll de dader is. Het is eerder een karakterstudie, waarom doet hij het. Het antwoord hoef je niet ver te zoeken, zijn bezitterige moeder is eigenlijk de hoofdoorzaak. Victor Buono speelt de rol van The Strangler meesterlijk. Die blik in zijn ogen en die kleine glimlach of is het een grijns op zijn gezicht, het maakt hem behoorlijk creepy. De moorden zijn eerder aan de suggestieve kant, vooral de opbouw tot is spannend. Een leuke toevoeging vond ik zijn obsessie met het verzamelen van poppetjes die op zijn slachtoffers leken.

Deze film is wellicht onbekend gebleven bij het grote publiek omdat op het moment dat deze was uitgebracht de moordenaar van Boston nog niet was gevat en hij zelfs nog moorden had gepleegd nadien. Slechte timing dus. The Boston Strangler uit 1968 (die ik niet heb gezien) verwierf een veel grotere bekendheid. Ik kan dus geen vergelijking maken, maar ik zou deze film uit 1964 wel aanraden voor de liefhebber van seriemoordenaar films.