The Golden Bowl (2000)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door James Ivory
met Uma Thurman, Kate Beckinsale en Nick Nolte

Prins Amerigo van verarmde Italiaanse adel gaat een verstandshuwelijk aan met Maggie, de dochter van de steenrijke Adam Verver. Met zijn oude liefde, de beeldschone maar straatarme Charlotte, gaat Amerigo op zoek naar een geschikt huwelijkscadeau voor zijn kersverse bruid. Op hun zoektocht komen ze een schitterende gouden kom tegen. Amerigo besluit uiteindelijk iets anders te kopen. Door een vreemd toeval trouwt Adam Verver met Charlotte. Zo ontstaat een merkwaardige vierhoeksverhouding in hun gezamenlijke huishouden.

Beckinsale kan mij hier absoluut niet overtuigen, Thurman trouwens ook niet.
Hoewel ik een groot liefhebber van dit genre ben, vond ik deze film te traag, te saai en gewoonweg niet boeiend. Misschien teveel in het genre gezien, maar gelet op de lage quotering tot hiertoe op MM zijn er toch nog die deze echt niet goed vonden.

avatar van Querelle
Heel goed verhaal, net voldoende ondersteund door de acteurs.

avatar van hdehoon
Hoewel ik een grote fan ben van James Ivory films, vond ik dit verhaal van Henry James wel erg dun. De metafoor van de gouden bokaal met de barst erin, lag er te dik op. Toch was de film degelijk gemaakt en werd er goed gespeeld.

Toch wel een erg lage score hier! Je moet natuurlijk wel wat voor het genre zijn.

Goeie film over twee huwelijken die nogal nauw met elkaar verbonden zijn. Een relatief simpel verhaal vol ontrouw en intriges gesitueerd in de aristocratische kringen aan het begin van de vorige eeuw. Prachtige kostuums en locaties zoals gewend in een James Ivory film.