Chek Dou (2015)

Hongkong / China / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Lok Man Leung en Kim-Ching Luk
met Nick Cheung, Shawn Yue en Jacky Cheung

Het draagbare nucleair toestel DC8 is in Zuid-Korea gestolen door de gewetenloze crimineel Gam Dao-Nin alias 'Helios' en zijn handlangster Zhang Yijun. Het wapen moet verhandeld worden in Hong Kong. Lee van de antiterrorismebrigade stelt een team samen om dit te voorkomen met daarin politieman Fan, professor Siu en de Koreaanse wapenexperts Choi en Pok.

Best tof.

De Cold War films zijn ook redelijk, al zijn het dan niet meteen de grote hoogvliegers in het genre. Dat is deze film trouwens ook niet, teveel clichés die op nogal lompe manier uitgewerkt en geïntroduceerd worden, maar vermaken doet het wel.

Vooral dan omdat de actie toch meer dan naar behoren is. Een paar memorabele actiescenes die de film kleuren. Nodig ook want het verhaaltje rond één of andere gevaarlijke bom is redelijk cheesy en doet denken aan goedkopere actiefilms.

De laatste tijd valt ook op dat HK en Zuid-Korea elkaar meer en meer opzoeken. Geen idee wat daar juist de reden voor is, maar die kruisbestuiving levert zelden echt iets concreet positiefs op. Ook in deze film is niet meteen duidelijk waarom die mix er gekomen is (al zal het uiteindelijk wel een financiele reden hebben).

Maar wie zin heeft in een explosief HK actiefilmpje heeft aan deze Helios geen verkeerde optie. Al moet je dan het wat lompe verhaal er wel bijnemen.