Bordella (1976)

Italië
Komedie / Muziek

geregisseerd door Pupi Avati
met Al Lettieri, Gigi Proietti en Christian De Sica

Na de oorlog in Vietnam en het Watergate-schandaal hebben de Verenigde Staten besloten hun activiteiten uit te breiden naar Italië. Mr. Chips heeft Eddie Mordace gekozen om de Italiaanse afdeling van zijn multinational, de American Love Company te openen. En zo start Eddie in Milaan met een deelonderneming die als doel heeft vrouwen die ongelukkig zijn in hun liefdesleven te troosten.

Hij bestond nog : Al Lettieri...niet voor lang meer, want een paar maanden na het maken van deze film viel hij 47 jaar oud dood neer. Zodat dit de laatste film bleek te zijn van Don Solozzo, en niet meteen typisch voor zijn oeuvre.
Dat a- typische geldt misschien ook voor Avati, die natuurlijk het gekendst is vanwege zijn horrorwerk. Toen nog niet denk ik, want zijn volgende film bleek LCDFCR te zijn waarmee hij wereldberoemd werd, nog steeds zijn gekendste film. Daar heeft dit verder weinig mee te maken zou je zeggen : het is een pure groteske die nog voortborduurt op de stijl van voorganger la mazurka ...
Ook deze schreef Avati met zijn broer Antonio, ze besloten er niet alleen een farce van te maken maar ook meteen maar een musical, ze huurden Tommasi in voor de muziek in semi- golden age of Hollywood musical stijl. De choreografieen werden verzorgd door- uiteraard- een zeiknicht, die Leduc mocht als dank ook opdraven als...zeiknicht/ MC van het eponieme bordeel.
Een musical/ groteske maar ook een satire : we zijn in de seventies dus de sexuele revolutie wordt hier op zijn kop gezet in een soort omgekeerde wereld procédé, dan wel tot de uiterste consequenties doorgevoerd. Een satire tevens op het yankee cultuurimperialisme: zoals reeds gezegd is het bordeel onderdeel van een wereldwijd plan uitgebroed door Kissinger zelf die de mensheid wil bekeren tot een bestaan vol geluk via sex en drugs - klinkt goed.
Degenen die het mogen uitvoeren zijn mr. Chips- Gardenia en zijn rechterhand Mortace- haha- Lettieri, die laatste zakt van NY af naar Milaan om daar de achterlijke Italianen sexueel te heropvoeden.
Daartoe wordt een all male bordeel opgezet waar we ook...George Eastman aantreffen ! Ja, dat lezen jullie goed. Een bijna onherkenbare Eastman zonder baard en er daardoor veel jonger uitziend als schandknaap die Sinbad heet, en naar verluidt gezegend met een lul van 23 cm- zou kunnen gezien zijn lengte ( al vind ik het niet eens zoveel...) - maar helaas gays : die zien we niet in beeld. Zoals het ook jammer is dat het bordeel vreemd genoeg geen mannelijke klanten heeft, maar slechts eenzame huisvrouwen. Maar dat was dan ook het plan. Behalve Eastman nog Proietti als sex delinquent en pervert, een impotente ex- boxer en de sica jr. als failliet graafje dat zijn collega's wat etiquette moet bijbrengen. Die 4 moeten dus vrouwelijk Italië in een staat van extase brengen.
Of dat lukt moet u zelf zien, dat kan nu dankzij de Italiaanse en Franse dvd's resp. de rip met fansubs, toen echter hadden weinig mensen de gelegenheid omdat de film na een paar dagen door de de censor gedwongen uit de roulatie werd gehaald ! Tamelijk bizar gezien de sexgolf die ook daar gaande was in de cinema en waar doorgaans meer naakt was te zien. Misschien was het die chick with a dick, maar in feite bevat deze film amper sex of naakt.
Ik vond hem verder ook niet zo geweldig, Avati de lolbroek is minder subtiel dan Avati de horrorman. Een soort boertige Fellini. Echt grappig is het nergens, wel onderhoudend en bizar. Production values op peil, goede fotografie Menczer. En het musicalgedeelte ? Geen idee, kon me gestolen worden verder, ook slechts 1 "volwaardige "sequentie wat dat betreft.

Wie heeft dit gezien en waarom is hier niet op gestemd ?