Gradiva (C'est Gradiva Qui Vous Appelle) (2006)

Alternatieve titels: Gradiva | It's Gradiva Who Is Calling You

Frankrijk / België
118 minuten (DVD-versie) / 110 minuten (Versie Festival Venetië)

geregisseerd door Alain Robbe-Grillet
met James Wilby, Arielle Dombasle en Dany Verissimo

Een jonge Engelse kunstcriticus, John Locke, raakt gepassioneerd door de Oosterse schilderkunst en meer specifiek door het thema van de vrouw als object. Hij vestigt zich in een bouwvallig paleis in het Marokkaanse Atlasgebergte. Geleid door een zogezegde blinde, valt hij in de klauwen van Anatoli, die in het geheim een illegaal cabaret opzet...

Interessante, effectief gemaakte, wat fantasierijke, excentrieke, surrealistische, erotische film waarbij het verhaal van belang blijft. Realiteit en droombeelden lopen doorelkaar. Er wordt goed geacteerd.

avatar van wibro
Welkom in het absurde universum van Robbe-Grillet. Wat Magritte is voor de surrealistische schilderkunst is Robbe-Grillet voor de surrealistische cinema. Ik houd er wel van. Daar zijn film "La Belle Captiva" mij enorm teleurstelde maakte hij met zijn zwanenzang "Gradiva" toch alles weer goed. Hij borduurde hier duidelijk voort op zijn films "Éden et Après, L' (1970)" en "Glissements Progressifs du Plaisir (1974)" waar je ook enkele fragmenten uit zag. Ook die films zaten vol met mooie dames en prachtige erotische scènes. Tja wat fantasie betreft hebben Robbe-Grillet en ik veel met elkaar gemeen. Vergeet de realiteit en geef je over aan je fantasie; dat lijkt mij de boodschap van Robbe-Grillet te zijn, een regisseur die tot twee jaar geleden nog volkomen onbekend was bij mij.
Maar.... van alle mooie dames in deze mooie erotisch film gaat voor mij de hoofdprijs toch duidelijk uit naar Belkis die jammer genoeg tragisch aan haar einde kwam. Zij is een en al sensualiteit, voor mij een ware lust voor het oog.
Ik heb nu op "Bruit Qui Rend Fou, Un (1995)" na alle films van Robbe-Grillet gezien. Ik zou die film uit 1995 ook graag willen zien maar ik kan er niet aan komen. Er is trouwens nog niet op die film gestemd op MovieMeter.