Cast a Dark Shadow (1955)

Alternatieve titel: Angel

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Dirk Bogarde, Margaret Lockwood en Kay Walsh

Edward "Teddy" Bare is een enge vrouwenmoordenaar, die uiteindelijk belust is op het geld van zijn laatste verovering (Lockwood). Hij is met haar getrouwd en tracht haar te vermoorden.

Dirk Bogarde nu eens in de rol van een "bad boy" in deze thriller waarvoor Margaret Lockwood, die vooral in de jaren voordien erg populair was in de Britse cinema, bijna een Baftanominatie verzilverde.
Regisseur Lewis Gilbert oogstte met deze "Cast a Dark Shadow" eigenlijk zijn eerste succes (later volgden nog "Alfie", "Educating Rita" en zelfs een Bond-film, "You only live Twice") dat hij niet alleen aan zijn acteurs dankte maar ook aan de manier waarop hij het intrige sfeervol naar een verrassend slot leidde.
Goede, doorsnee misdaadfilm uit die tijd.