Camila (1984)

Argentinië / Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door María Luisa Bemberg
met Susú Pecoraro, Imanol Arias en Héctor Alterio

In het Buenos Aires van de jaren 1840, worden een jonge Jezuïet en een steenrijke dame van de society smoorverliefd op elkaar. Zij ontvluchten de stad in vermomming, kopen een woning op het platteland en denken dat zij veilig zijn voor alles en iedereen. Nochtans, beide geliefden hun kerken en Camila's familie, zijn woedend en zweren om de romance tussen de twee minnaars ongedaan te maken.

Film die uitkwam vlak na de dictatuur en er een allegorisch commentaar op leverde, een jaar voor LHO uitkwam die er direct commentaar op leverde. Die primeur plus het feit dattie werd genomineerd voor een oscar is de reden dat men zich dit filmpje nog herinnert, want in feite betreft het hier een uiterst matige chick flick met kitscherige soft focus en een melodramatisch telenovela verhaallijntje, gebaseerd op ware feiten o.k. maar die kun je toch ook onttelenovelaen voor de gelegenheid, lijkt me.
Zoals gezegd speelt het in de jaren 40 van de 19e eeuw, dus tijdens de terreur van Rosas- door ene Darwin ooit bezongen als de redder des vaderlands maar die had meer verstand van schildpadden.
Camila O'Gorman is een tamelijk lelijk grietje dat voor 19 moet doorgaan en wordt gespeeld door de veel oudere Pecoraro, ze ontmoet Jezuiet Arias en het gevolg is een schandaal en uiteindelijk de garotte, ook dat slot wordt weer geensceneerd en geacteerd als betrof het een opera. Zowel de heldin als Spanjool Arias bakken er weinig van, Alterio daarentegen als proto-nazi en vader van de heldin die dan ook nog eens Adolfo heet is helemaal in zijn element.
De muziek is ook wat je zou verwachten in een kostuum telenovela die hooguit historische waarde bezit en tamelijk ongenietbaar is.