Bat Sei Ching Mai (2001)

Hongkong
Actie / Romantiek

geregisseerd door Andrew Lau
met Leon Lai, Asaka Seto en Terence Yin

Sam, een agent uit Hongkong, heeft de gangbaas Night opgepakt. Ann, Sams vriendin, is Nights vervolger en Night moet vijf jaar lang in de gevangenis zitten. Tijdens een vakantie in Parijs wordt Ann vermoord, Sam verlaat de politie en runt twee jaar later een bar met zijn oom. Op een dag komt hij een Japanse toerist tegen die precies op Ann lijkt.

Hele mooie film, met een portie actie, romantiek en een kei van een verhaal.

Best oké.

Een redelijke HK policier met een paar aardige draaitjes en einde met opvallend veel poeier. Als geheel blijft het echter net iets te doorsnee en met Lai in de hoofdrol zat ik toch de hele tijd te denken hoe een film als Fire Of Conscience toch heel wat meer te bieden heeft.

Toch is het best allemaal vermakelijk. Vlot verhaaltje, geen echte twists maar het verhaaltje achter deze film is op zich toch best apart. Actiescenes vallen op zich een beetje tegen, ook het visueel geklooi van Lau komt niet altijd even goed uit de verf. Blijft ook iemand die veel experimenteert tijdens het filmen zelf, om dan later genuanceerder en gepolijster uit te pakken.

Een echte veelfilmer ook, zelfs voor HK normen. Is zich een indrukwekkend oeuvre bij elkaar aan het schieten waar de meeste grote HK sterren wel een plaatsje in verdiend hebben.

Leuk filmpje, maar gaat soms iets teveel gebukt onder probeersels die niet altijd even goed gericht zijn. Gelukkig bewijzen z'n latere films dat het geen weggegooid leergeld is.