• 8.557.493 stemmen

Genre: Komedie / Muziek

Oorsprong: Mexico

Geregisseerd door: Gilberto Martínez Solares

Met onder meer: Germán Valdés, Rosita Quintana en Amalia Aguilar

IMDb beoordeling: 7,1 (289)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot Calabacitas Tiernas

Dankzij een aantal misverstanden zetten een komiek en zijn mooie verloofde een cabaret op wat tot hun verbazing een groot succes wordt. De concurrentie echter ziet dit met gemengde gevoelens aan en besluiten hier een stokje voor te steken.

imageimage

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Ze bestaan nog : Rosita Quintana films zonder Rosita buff observaties...of mogen we alsnog wat pittige observaties van liefst meer dan 1 regel verwachten ?

Werd door de filmbuffs uitgeroepen tot 32 na beste Mexicaanse film aller tijden en 1 na beste Tin Tan/Valdes film aller tijden, en ook tot 1 na beste Rosita film aller tijden, geloof ik.

Goed, musical uit de beginperiode van de protagonist met een jonge Valdes als T-T, een soort kleinburgerlijk gesjeesde variant op Cantinflas die ook een geheel eigen taaltje heeft ontwikkeld, gelukkig beter te volgen dan dat van Cantinflas.

T-T is weer eens failliet en wanhopig, besluit zelfmoorde te plegen. Op weinig originele maar wel grappige wijze mislukt dit, en na nog een ongeluk wordt hij via het gekende qpq procédé gebombardeerd tot eigenaar van een nachtclub. Een droom wordt zo werkelijkheid voor deze hitsige clown : de castings bijwonen van de aspirant-sterretjes die in zijn tent een voorstelling zullen moeten gaan verzorgen. Door al dit moois ziet hij het allermooiste echter over het hoofd : Rosita als zijn bonne Lupe, wier reetje onder haar bonne outfit goed uitkomt. Deze schele schone ( voor non buffs : linksboven op de "poster " ) is ook de enige die hem oprecht bemint, wetend als ze is van zijn ware identiteit, en hem wil leiden naar een eerzaam leven.

Best vermakelijke film, zeer hoog tempo, afwisselende musicale acts waaronder een Braziliaanse, Spaanse, Argentijnse en Cubaanse die een Sevilla spoof lijkt te zijn plus een gezamenlijke voorstelling aan het slot, met nog een katholieke epiloog.

Rosita buffs echter moet ik waarschuwen dat we hier ook duidelijke invloed van de door hen verfoeide Marx brothers kunnen ontwaren- jatwerk zelfs in e.g. de spiegelscène- zodat ik hun deze klassieker moeilijk kan aanbevelen.