My Name Is Emily (2015)

Ierland

geregisseerd door Simon Fitzmaurice
met Evanna Lynch, George Webster en Deirdre Mullins

Emily loopt op haar zestiende verjaardag weg. Ze heeft haar jaarlijkse verjaardagskaart van haar vader gehad en voelt aan dat er iets fout zit. Samen met haar goede vriend Arden - die verliefd op haar is - gaat ze op zoek naar haar biologische vader die in een inrichting zit.

Film begint en eindigt met heel wat bedenkingen over leven en dood, perspectieven en feiten maar is heel eenvoudig een wat ongewoon relaas over een vader-dochter-relatie.
Verwacht niet te veel begeestering, alleen af en toe een beetje tedere scène, maar ook enkele absurditeiten en ongerijmdheden (het gedrag van de oma bvb).
Sommigen gaan dit een road-movie noemen. Zag er geen horror in.

avatar van perceived
Movsin schreef:
Zag er geen horror in.

Wellicht een foutje? IMDB geeft enkel Drama aan als genre.

avatar van morpheus2000
Wel eens met Movsin over het gedeelte Road-Movie.
Dochter gaat op weg met vriendje om op zoek te gaan naar haar vader. Onderweg beleven ze een aantal avonturen en ontdekt dochter steeds meer over zichzelf en haar familie.
Mooie film met een prima soundtrack en een paar prachtige dromerige beelden.

avatar van Decec
Een matige drama film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Goed beeld, geen HD aanwezig (Sudance)...
Redelijk geluid, geen Dolby Digital aanwezig...
Niet te moeite waard...

avatar van Aapje81
Misschien komt het doordat ik in een lichte sentimentele bui ben maar ik vond dit een erg ontroerende en mooie melancholische film. Een film over buitenstaanders die beetje bij beetje het geluk vinden dat ze verdienen.

De sfeer, de acteurs, de mooie beelden, het kleine verhaal. Het levert een aangrijpende film op die bijzonder sympathiek en herkenbaar is. Weet de film je te grijpen zoals dat bij mij het geval was dan is er geen weg meer terug, er zullen echter genoeg kijkers zijn die dat anders zien.

Voor mij is dit een van de verassingen die ik in de afgelopen tijd heb gezien. Een klein meesterwerk dat laat zien hoe mooi het leven kan zijn.

Wat al te nadrukkelijke feelgoodmovie. Film over rare mensen die rare dingen doen. Laat zich nog wel redelijk aanzien, maar geweldig word het nooit. Vooral als er getracht word wat diepzinnigheid aan het geheel toe te voegen, vliegt My Name is Emily enigszins uit de bocht. De beste momenten hier zijn die waarin het simpel en eenvoudig word gehouden. In Ierland zijn de afgelopen sterke films gemaakt maar deze halfslachtige poging moet men niet tot de allerbeste daarvan rekenen.

avatar van Malick
Soon after premiering his short film The Sound of People at the 2008 Sundance Film Festival, promising young Irish director Simon Fitzmaurice was tragically diagnosed with motor neurone disease (ALS). At just 34 years old, he was given four years to live.

Fitzmaurice and his wife were expecting their third child, and a career in storytelling lay at his feet. Reeling from the shock, Fitzmaurice drew strength from his deepest desires—instead of being stuck in that painful moment, he realized his greatest defiance of ALS would be to direct his first feature film. Seven years later, despite total physical incapacitation, Fitzmaurice completed My Name is Emily (2015), directing it only with the use of his eyes.
KLIK

avatar van Aapje81
Jeetje, zie het bovenstaande bericht nu pas. ik ben niet sentimenteel aangelegd maar dit bericht maakt wel indruk. Plaatst gevoelsmatig een hoop in perspectief. Hoe dan ook, dit is een erg mooie film die meer aandacht verdiend.