Il Cielo Cade (2000)

Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Andrea Frazzi en Antonio Frazzi
met Isabella Rossellini, Jeroen Krabbé en Barbara Enrichi

Nadat de zusjes Penny en Baby hun ouders verloren, worden ze in de zomer van 1943 ondergebracht bij hun joodse oom en tante in Toscane. Daar raken de meisjes geïsoleerd van de buitenwereld waarin oorlog woedt en verschrikkingen plaatsvinden. Onder de liefdevolle opvoeding van oom Wilhelm en tante Kätchen is de meisjes voor het eerst een normale jeugd gegund. Maar de verschrikking van de oorlog laat ook hier niet op zich wachten.

neo (crew)
de winnaar van het filmfestival in berlijn.

neo (crew)
indrukwekkende film met uiteraard weer uitstekend acteerwerk van krabbe en rossellini, maar vooral de kinderen acteren erg goed. 3.5 sterren

heb de film zojuist gezien en vind hem aardig ... beetje traag verhaal met echte italiaanse onduidelijkheden (allerlei bij-figuren die niet zoveel bijdragen aan het verhaal). Een leuk verhaal, geromantiseerd en gezellige beelden van het italiaanse leven in de Toscane in de jaren '40. Het laatste half uurtje wordt het verhaal pas echt spannend en dan ineens is de film af.

Je blijft zitten met vragen als:
- wat ging meneer Wilhelm Einstein nu met Guisseppe doen
- wat gebeurde er uiteindelijk met Penny & Baby
- wie was de pianoleraar / relatie tot familie etc
Mijns inziens was er in de film ruimte genoeg om dit allemaal te bespreken!

neo (crew)
de film was idd vooral in het middenstuk een beetje traag,in tegenstelling tot het laatste stuk.ik vond het juist wel goed dat de film gewoon stopte zonder bepaalde dingen nog uit te leggen. dat zou alleen maar onnodig zijn geweest.

vermoeiende film... pfff... redelijk acterende Krabbé (beheerst zijn Italiaans uitstekend), maar voor de rest traaaag en saaaaai.

avatar van Pierre1
Sterke film met een andere insteek

starbright boy (moderator)
Krabbe in het italiaans is apart, maar verder is dit een niet erg geslaagd oorlogsdrama. Dit verhaal had veel beter verfilmd kunnen worden.

neo schreef:

de winnaar van het filmfestival in berlijn.

Dit klopt niet helemaal. Het zou ook wat te veel eer zijn imho.
Hij won op het Berlijnse filmfestival "deutsche kinderhilfswerk-special mention" whatever that may be.

avatar van Flipman
Goed acterende kinderen, zie je inderdaad niet vaak in films.

Mooie film, dit. Wist me ook erg te ontroeren. Goed acteerwerk dus, mooie locaties ook.

mooie film die iet of wat traag op gang komt
zeer mooie verhaallijn

avatar van soom
Supermooie film. Uitstekende rollen van 'Jeroun' Krabbé en Isabella Rosellini. Vind het echt een film, die past in de traditie van Life is Beautiful. Ik zat echt met open mond te kijken naar het einde. Vreselijk, maar wel realistisch.

Nu bij Blokker in de 5 voor 5 euro actie. Zitten nog een paar leuke titels tussen !

avatar van Reihim
Net 2 stuks gekocht.
bij de Blokker voor maar 1.49 per stuk.

Ik vond het hilarisch dat dat kleine meisje een stukje van de mantel van de bisschop had gescheurd! Maar verder vond ik de film een beetje saai. Er gebeurde niet zo veel in, en het verhaal liep heel langzaam. Wel leuk om eens een film in een andere taal te kijken. Want bijna alle films die op televisie komen zijn toch altijd in het engels.

2 sterren voor de mantel!

avatar van Arnie
Wat een rare film. Het eerste deel is ondanks de dartelende kindertjes onnoemelijk saai, en de actie komt min of meer uit de lucht vallen. Het lugubere einde, dat vast wel iets van de realiteit weergeeft, was helaas totaal ongepast in deze film. Krabbé was niet sterk, Rosselini iets beter. 1,5*

avatar van 606
erg goed geacteerd maar weinig actie tot het einde dat is heel zielig maar realiteit geweest.

3,5 ster

Ondanks de grote namen in deze film, Isabella Rossellini en Jeroen Krabbé, is dit maar een saaie bedoening.
Het eerste uur lijkt het wel een kinderverhaaltje, dat in het laatste half uur wel anders wordt en een gruwelijk einde kent.
Het onderwerp van deze film sprak me wel aan, maar het is hier zeer slecht uitgewerkt en ben van beide hoofdrolspelers veel beter gewoon.

starbright boy (moderator)
Kijk vooral toch de andere film op MM van deze regisseurs (Certi Bambini) die is veel beter.

E2K
Een prachtige film met een nog mooiere sfeer.

De oorlog. Aan de ene kant "saving private ryan", helemaal ertegenover "zwartboek". Is er dan niets ertussen?
Ik weet het niet, maar het leek me een leuke inleiding voor mijn review.

De oorlog was niet voor iedereen D-Day, of leven in het verzet. Er waren ook gebieden die in een andere wereld of tijd leken te verkeren, het saaie dagelijkse leven ging hier gewoon door.
Maar de oorlog laat uiteindelijk niemand ongedeerd..

Dat is hoe ik het zie. Jullie hebben overigens gelijk hoor, het komt traag op gang, maar ik vond dit prima. Een mooie rustige opbouw en sfeer, en een uiterst droevig en tragisch einde. Grote namen? Zal best. Ik heb me aan niemand zijn of haar acteren gestoord, wat mij betreft deden ze het dus perfect. Niets op aan te merken dus.
De muziek staat me ook nog bij.
Ik zou deze film graag nog een keer zien, ben de dvd echter kwijt
Deze is overigens op een prettigere manier 'luchtig', betreffende het onderwerp WO2 wanneer vergeleken met bijv. Zwartboek.

avatar van Rizz
Een goede zondagmiddag film. Niet bijzonder, maar ik had er persoonlijk wat meer mee, vandaar m'n 3.5.

(verwijderd)
Sfeerrijk oorlogsdrama uit de doeken gedaan veelal vanuit de ogen van het meisje Penny. De aftiteling laat weten dat deze familie-geschiedenis op waarheid gebaseerd is, wat de film zeker een meerwaarde geeft. Uitstekende Italiaanse Krabbé en als altijd ingetogen en beminnelijke Rossellini geven dit drama de juiste toon. Jammer dat hier en daar de kinderen het verhaal uit de bocht laten vliegen. (script?)

Dick2008
Het leek me wel aardig Jeroen Krabbé in een Italiaanse film, maar viel me erg tegen. Er wordt veel tijd besteed aan de kinderen, dan komen de Duitsers opeens in het verhaal. Krabbé die niet eens zo opvallend speelt, gaat dan ook nog edelmoedig worden met alle gevolgen van dien. Geen beste film, saai en het verhaal zit ook niet zo goed in elkaar. 1.0.

Ik dacht lange tijd dat ik zat te kijken naar een voortkabbelende kinderfilm over de Tweede Wereldoorlog, totdat de stemming plotseling omslaat. De film krijgt in het laatste deel onverwacht een grimmig karakter. Die dramatische wending komt evenwel te laat om de film boven de middelmaat te laten uitsteken.