How to Sell a Banksy (2012)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Christopher Thompson en Alper Cagatay

Banksy's werken veranderen naar verluid voor miljoenen van eigenaar. Maar hij maakt zijn street art voor niets. Wat zou er gebeuren als je een van deze werken zou verkrijgen? Heb je dan een winnend lot uit de loterij of heb je dan in feite waardeloze materie van een muur geschraapt? Filmmaker Christopher Thompson verfilmt zijn eigen verhaal over zijn inspanningen om een kunstwerk van Banksy van een brug in Oost-Londen te restaureren en te verkopen. De documentaire roept vragen op over intellectueel eigendom, authenticiteit en de echte waarde van kunst.

Ach ja.

Eén of andere yoyo eigent zich een Bansky werk toe. Onder het mom van "de brug zou toch afgebroken worden" trekt hij er op uit om een stukje kunstgeschiedenis te redden. Wat later zit hij zonder werk en besluit hij dat de Bansky verkopen misschien wel wat geld zou kunnen opbrengen. En aangezien hij toch geen flikker te doen heeft maakt hij er meteen maar een docu van.

Het is iets wat je toch vaak ziet, van de halve nobodies die van een half-interessant verhaal een docu proberen maken. Moet frustrerend zijn voor serieuze docu-makers denk ik. Want echt boeiend is Thompson's avontuur niet, hij komt er zelf ook vanaf als redelijk onsympathiek ventje.

Enige boeiende is dat je ondertussen wel een redelijk beeld krijgt van het commerciële kunstenaarswereldje en wat voor ploerterige eikels daar in rondwaren. Ook de willekeur komt hier redelijk sterk naar boven. Jammer dat de docu daar niet iets meer aandacht aan besteedt, boeiender dan Thompson's missie om geld op te strijken voor het kunstwerk.