Bugambilia (1945)

Mexico
Drama / Romantiek

geregisseerd door Emilio Fernández
met Dolores del Rio, Pedro Armendáriz en Julio Villarreal

Een jonge soldaat wordt vermoord door de vader van het meisje waar hij verliefd op is. Het meisje weet hier echter niet van maar heeft haar vermoedens.

Er bestaan er genoeg van : samenwerkingen van Fernandez met Dolores del Rio, Armendariz, Figueroa, Magdaleno en Diaz Conde...het dream team dat de Mexicaanse cinema wereldwijd op de kaart zette met klassiekers als flor silvestre en Maria Candelaria. Dit was alweer de vierde en er begonnen barstjes te komen in de samenwerking tussen vooral Fernandez en de diva. Die Fernandez scheen de term diva namelijk te letterlijk te nemen en zijn verafgoding van de superster nam schijnbaar pathologische trekjes aan. Het resultaat was ruzie en een voorlopig einde van de Fernandez- del Rio symbiose, voorlopig dan want 4 jaar later volgde hun laatste samenwerking in la Malquerida, ook een internationaal succes.
Allemaal trivia rondom een film die duidelijk voortborduurt op las abandonadas en net als gene primair een Dolores vehikel, tot op het belachel;ijke af en vaak over de campgrens heen- men denke aan de beroemde scène waarin Dolores slechts bedekt is onder rozenbladeren terwijl ze in bad ligt. Een diva trouwens te oud voor haar rol hier, ze was al 38 en ouder dan haar tegenspeler Armendariz. Geen setting in een Indianendorp dit keer maar Guanajuato, jaren 60 negentiende eeuw. Zelfde tijd als de civil war en de invloed van gone wizz the wind is duidelijk, alleen al via het Scarlett kapsel van de anti- heldin. Sowieso vergelijkbaar visueel en inhoudelijk met de grote Hollywood sterrenvehikels en melodrama.
Een melodrama is dit zeker, beginnend met een voice- off die ons vertelt dat we een verhaaltje over liefde en dood gaan horen terwijl de camera van Figueroa over de ruïne van een paleis dwarrelt , zo eindigen we ook . Inhoudelijk verder geen verrassingen : de amour fou tussen de rijke, hysterische, egomane femme fatale del Rio die een ongezonde band heeft met papa Villareal , en de arme, selfmade man Armendariz ( die jullie ook kennen uit from Russia with love...), met alle tragische gevolgen uit het melodramatische handboekje van dien.
De synopsis is behalve wazig ook niet juist, kan ik niet corrigeren zonder te spoileren dus laat verder maar zitten.
Uitgebracht op DVD met las abandonadas, heeft Engelse subs maar dat zal de meesten hier niet interesseren. Wie heeft dit gezien ?