Hold Me Tight, Let Me Go (2007)

Alternatieve titel: Hou Me Vast, Laat Me Los

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Kim Longinotto

In de Mulberry Bush School komen kinderen terecht die, meestal vanwege een traumatische gebeurtenis, niet meer te handhaven zijn in het gezin en op school. Op Mulberry krijgen de kinderen intensieve aandacht: er zijn twee volwassenen op elke leerling. Bijzonder is ook dat de kinderen niet worden gestraft. Met eindeloos geduld blijven de volwassenen de dialoog met de leerlingen zoeken, ook als ze getrapt, bespuwd en geslagen worden. In uiterste gevallen worden de kinderen in een min of meer liefdevolle houdgreep genomen, waar ze pas uitkomen wanneer hun houding is genormaliseerd. Regisseur Kim Longinotto registreert het dagelijkse leven op deze school.

avatar van BlueJudaskiss
Aangrijpende film, gemaakt op een manier zoals ik vind dat documentaire hoort te zijn. Fly-on-the-wall, geen pamflet zoals Michael Moore zo vaak doet. Had wellicht met 10 minuutjes minder gekund. 4*

Wie weet hoe ik aan de dvd van deze film kom?

avatar van Mug
Mug
Aangezien deze docu nog maar sinds kort in het 'circuit' rondgaat (IDFA bijv.), zul je nog een flinke poos moeten wachten. Alhoewel Longinotto's werk wel verkrijgbaar is op dvd, zal dat met deze nieuwe ook wel gebeuren, tenminste, die kans is groot.

avatar van nightbreed
Deze is een tijdje geleden ook al op TV geweest.
Vond het wel een boeiede docu en alle respect voor die mensen en hun geduld dat aardig op de proef wordt gesteld door die ettertjes.

avatar van BlueJudaskiss
Ettertjes die soms nog ergere moeders hebben.

Als je deze film googlet, kom je een link tegen van Ikon die nog werkt. Dus is gewoon te zien op internet.