Legenda o Tile (1979)

Alternatieve titel: The Legend of Till Ullenspiegel

Sovjet-Unie
Avontuur
311 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Aleksandr Alov en Vladimir Naumov
met Lembit Ulfsak, Natalya Belokhvostikova en Evgeni Leonov

Het verhaal speelt zich af in Vlaanderen, ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog. Tijl Uilenspiegel ziet hoe het land wordt verscheurd door godsdiensttwisten en de moordpartijen van de Spaanse Inquisitie. Jaloerse buren geven elkaar om de minste reden aan bij de bezetter, terwijl de Spaanse koning alleen uit is op hun rijkdommen. Niet langer bereid deze ellende aan te zien, besluit Tijl de wapens op te nemen tegen de Spaanse bezetter.

avatar van Lord Flashheart
Zeer hoog aangeschreven miniserie. En het gaat notabene over onze eigen geschiedenis! We mogen de Russen dus dankbaar zijn. Zie de intro op YouTube. En voor de liefhebbers deze martelscene.

Loepsaal
helemaal eens met Lord F, de 10 Nederlandse netten hebben het te druk met uitzenden van topkwaliteit, geen ruimte voor een miniserie over onze eigen legende.