Pikovaya Dama (1916)

Alternatieve titel: The Queen of Spades

Rusland

geregisseerd door Yakov Protazanov
met Tamara Duvan, Ivan Mozzhukhin en Vera Orlova

Tijdens een spelletje kaarten vertelt Narumov zijn vrienden een verhaal over zijn grootmoeder, een gravin. Als jonge vrouw had ze ooit enorme gokschulden gemaakt, die ze wist weg te werken doordat ze een kaartmethode leerde die haar gegarandeerd liet winnen. Eén van Narumov's vrienden raakt zo geïntrigeerd door het verhaal over de gravin en haar geheim, dat hij een relatie aanknoopt met haar jonge bediende Lizaveta, in de hoop via haar toegang tot de gravin te krijgen.

avatar van Woland
Voor de horrorchallenge was ik een tijd geleden al het bijzonder geslaagde Satana Likuyushchiy (Satan Triumphant) tegen het lijf gelopen. En toen het bleek dat Protazanov's nog eerdere werkje Pikovaya Dama (The Queen of Spades) ook gemakkelijk te vinden was, en onder de categorie Fantasy valt volgens IMDb was de keuze snel gemaakt.

Pikovaya Dama was toch een zwaardere bevalling dan Satana Likuyushchiy, ondanks behoorlijke overeenkomsten qua thematiek en ook cast. Er lijkt hier niet expliciet sprake van een pact met de duivel, maar de obsessie van German om de onfeilbare kaartskills van een oude vrouw te doorgronden en er zijn voordeel mee te doen en de uiteindelijke, bovennatuurlijke wraak van de vrouw doen mij zeker wat Faustiaans aan. Maar waar SL toch soepel wegkeek, had ik hier ondanks de korte speelduur toch beduidend meer moeite mee. Het verhaal leek toch wat meer met horten en stoten te gaan. Alsnog een interessant werkje, al is het alleen maar om de leeftijd, en ik zal ook zeker Aelita van Protazanov nog een keertje opzoeken.