The Cult of the Suicide Bomber (2005)

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door David Batty en Kevin Toolis
met Robert Baer

Robert Baer keert terug naar het Midden-Oosten, het gebied waar hij vroeger jaren lang heeft gewerkt. Hij probeert erachter te komen wat huidige plegers van zelfmoordaanslagen drijft en waar deze nieuwe vorm van oorlogvoeren zijn oorsprong heeft. Baer onderzoekt de eerste bekende pleger van een dergelijke aanslag, de 13-jarige Hossein Fahmideh, die een martelaar werd tijdens de oorlog tussen Iran en Irak. Baer brengt daarvoor o.a. een bezoek aan het gedecoreerde heldengraf van de jongen, gelegen vlak buiten Teheran.