Jedna Ruka Netleská (2003)

Alternatieve titel: One Hand Can't Clap

Tsjechië

geregisseerd door David Ondricek
met Jirí Machácek, Ivan Trojan en Marek Taclík

Standa is behalve een vreemde vogel ook een pechvogel. Het lot zit hem niet mee, maar ondanks dat blijft hij optimistisch. Nadat hij vrijgelaten wordt uit de gevangenis heeft hij goede hoop dat hij zijn leven een positieve wending kan geven. Zeker omdat hij nog een aanzienlijke som geld te goed heeft van zijn voormalige baas Zdenek. Wanneer Standa de prettig gestoorde Ondrej ontmoet wordt het keurige leventje van Zdenek flink op zijn kop gezet.

Aardige komedie, typisch Tsjechische humor. Bij vlagen absurd hilarisch. Er zijn alleen een stuk betere Tsjechische films.