L'Ennemi Naturel (2004)

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Pierre Erwan Guillaume
met Jalil Lespert, Aurélien Recoing en Patrick Rocca

Een onervaren rechercheur onderzoekt in een Bretons kustdorp de dood van een jongeman. De vader van de jongen is de voornaamste verdachte, omdat hij een brute vent is die meerdere mensen in het dorp schrik aanjaagt en zijn zoon meer man wilde laten zijn. De jonge rechercheur is echter danig onder de indruk van de man, zodat het onderzoek moeizaam vordert.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nogal aangeprezen in de VPRO gids en met rauwe Franse drama's (denkend aan Xavier Beuavois, Laurent Achard, Pascale Breton) in het achterhoofd met neiwusgierigheid begonnen met kijken. Viel niet helemaal mee, omdat de nuance in het scenario nogal ontbreekt en er wel heel vreemde gedachtenkronkels en ontwikkelingen nodig zijn (blijkbaar) om aan te geven dat de rechercheur nogal van het pad afdwaalt en in een identiteitscrisis belandt.

Nu is Lespert ook al niet mijn favoriete Franse acteur met zijn nogal lethargische, hulpeloze voorkomen, maar dat hielp hier dus ook niet bepaald mee. Ik zou voor de rauwe Franse drama's in Bretonse omgevingen dus liever de eerder genoemde Beauvois (meestal ook niet zo ongenuanceerd) of Breton aanbevelen dan deze film.

Prachtig vindingrijk, psychologisch drama over een met zichzelf worstelende rechercheur. De combinatie van beelden van het landschap en de kust en de stemmingen van de hoofdrolspelers zijn briljant gevonden. Af en toe is de lijn van het verhaal moeilijk te doorgronden maar je blijft aan het beeld gekluisterd om te zien hoe het verder gaat. Beslist een film om meerdere malen te zien.

Ik ben dol op dit soort films met een held die zich maar met moeite staande kan houden. Hier een onervaren politieman die overal wordt tegengewerkt als hij de dood van een tiener moet oplossen. Maar net als gauke had ik ook wel wat moeite de lijn van het verhaal te volgen. Maar die (seksuele) fascinatie van de rechercheur voor de vader van de dode jongen was voor mij een stap te ver en het slot viel voor mij over de rand van geloofwaardigheid. Maar inderdaad, je blijft aan het beeld gekluisterd om te zien hoe het verder gaat.