Een Noodlottige Ontmoeting (2007)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Netty van Hoorn

Op 19 december 1972 was Netty van Hoorn getuige van een moord in een Spaanse campingbar. In de voice-over vertelt de filmmaakster over het drama, en over de berechting van de schutter. Dit bleek een Oost-Duitser die onder een valse naam naar Spanje kwam. Georg Welzel werd in 1974 terechtgesteld. Nog altijd voelt Van Hoorn zich daar als kroongetuige schuldig over. 33 Jaar na het gebeuren reist ze af naar voormalig Oost-Duitsland waar ze met de familie van Georg praat. Zij vertellen openhartig over hun opgesloten jeugd in het communistische land. Hoe en waarom Georg in Spanje geraakte, weten ze niet. In Spanje wordt de familie van de vermoorde Antonio bezocht. Deze groeide op onder het Franco-regime en werkte bij de Guardia Civil. Waarom hij in 1972 naar de bar kwam, is een raadsel. Van Hoorn bezoekt ook het militair archief in Barcelona en ze spreekt een toenmalige advocaat. Ze probeert de achtergronden te ontrafelen van drie jongeren die elkaar op een noodlottige middag ontmoetten.

avatar van RRT
RRT
Mooie documentaire over een trieste gebeurtenis. Achteraf blijf je toch nog met heel wat vragen zitten, die helaas nooit beantwoord zullen worden.