Storie Scellerate (1973)

Italië
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Sergio Citti
met Silvano Gatti, Enzo Petriglia en Sebastiano Soldati

Twee jongemannen zitten naast elkaar met hun voeten in het blok, vastgeketend in de gevangenis. Zij worden beschuldigd van moord en wachten op hun terechtstelling. Ondertussen doden zij de tijd met vertellen van sterke verhalen over liefde, jaloezie, veroveringen, castraties en moord. De jongemannen weten van geen ophouden en zelfs op weg naar de galg proberen zij elkaar nog van alles wijs te maken.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een min of meer Pasolini ?
Hij schreef officieel slechts het script, maar hij hielp accattone Citti ook een handje bij het regisseren. Enfin, verder weinig voorstellende film die voortborduurt op gekende Pasolini klassiekers als decameron en IRDC, die misschien interessant is doordat de verhalen hier inhoudelijk al meer op Salo gaan lijken.
Een zgn. historische sex comedy dus als eerder gememoreerde films, ditmaal spelend in de 19-e eeuw met Citti en Davoli als spitsboeven die echter in het begin nog niet in het blok zitten, maar- wat dacht je- in een grot zitten te schijten en vervolgens een medekakker om zeep helpen, wat ze dan naar de galg voert.
De 4 verhalen die tot aan de galg worden verteld bieden ons gekend PPP materiaal, het eerste gaat over klassenstrijd in een dorp waar de zittende geestelijke en wereldlijke machthebbers letterlijk dan wel figuurlijk worden gecastreerd, het tweede is een pastorale over schapenneukers met een kannibalistische twist op het eind, het derde is een soort rape and revenge verhaaltje en het vierde gaat over een perderastische priester en zijn roofmoordende favoriet.