Anda Union (2011)

Alternatieve titel: Anda Union - From the Steppes to the City

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Marc Tiley, Tim Pearce en Sophie Lascelles

De muzikanten van Anda Union maken onderdeel uit van een gemeenschap van zes miljoen Mongolen in China. Ze besluiten op zoek te gaan naar de wortels van de muziek die ze maken. Dat leidt tot een bij vlagen ontroerende roadtrip waarbij de bandleden in ruim een maand meer dan tienduizend kilometer afleggen door de weidse vlaktes van Binnen-Mongolië. Ze reizen langs familieleden die ze jaren niet hebben gezien en geven energieke concerten voor een razend enthousiast publiek. De film is geen klaagzang over de teloorgang van oude tradities, het oude en het nieuwe gaan juist moeiteloos samen. Bovenal is het een ode aan de muzikanten en hun hedendaagse interpretaties van traditionele Mongoolse muziek.