Prestuplenie i Nakazanie (1969)

Alternatieve titels: Преступление и Hаказание | Crime and Punishment

Sovjet-Unie

geregisseerd door Lev Kulidzhanov
met Georgi Taratorkin, Innokenti Smoktunovsky en Viktoriya Fyodorova

Raskolnikov (Georgi Taratorkin) is een getalenteerde student die denkt boven de wet te staan. Om zijn theorie te bewijzen pleegt hij een moord en verzint een perfect alibi. Porfiry (Innokenti Smoktunovsky) is een nederige politie inspecteur, die geduldig het alibi van Raskolnikov moet ontrafelen. Naar de roman 'Schuld en Boete' van Dostojevski.

Misschien iets te nauwgezette verfilming van de roman met dialogen die verbatim zijn overgenomen uit het boek,terwijl de film uiteraard geschoten is op locatie.Taratorkin heeft de moeite genomen zoveel als mogelijk op Raskolnikov te lijken en volgde daarvoor denkelijk een straf dieet.De muziek is in feite een hoogst vervreemdende achtergrondruis die behoorlijk effectief is.Voor wie het boek heeft gelezen is er verder weinig spanning,en dat deze film verder superieur is aan de engelstalige verfilmingen spreekt voor zich.

avatar van marwan
inderdaad een bijna 1 op1 weergave van het het meesterwerk, dat de meester aller schrijvers ons heeft nagelaten. Raskolnikov word zeer overtuigend gespeeld door de hoofdrolspeler en dat is geen makkie als je weet wat voor een complexe personage dat is, hij ziet er ook precies zo uit als dat ik me had voorgesteld. Eigenlijk zijn alle acteerprestaties gewoon goed waardoor je bijna 4 uur geboeid blijft kijken. Prima film dus.

avatar van Illmaticly Ill
Intrigerende stof blijft het toch ook. Goede verfilming van een fenomenale roman. Heb het boek volgens mij een jaar of 2 geleden gelezen tijdens zwoele zomeravonden, een groot deel is me wel bijgebleven. Het vage einde van het boek is hier niet aan de orde. Heb de film niet in één keer uitgezeten, maar toch: die 4 uur waren zeker niet te lang. Het boek bevat zo veel indrukwekkende passages en personages, al zou je er een film van 10 uur van maken -- als het goed wordt geacteerd zou ik gewoon blijven kijken.