Okaasan (1952)

Alternatieve titel: Mother

Japan

geregisseerd door Mikio Naruse
met Kinuyo Tanaka, Kyôko Kagawa en Eiji Okada

Een weduwe van vier kinderen heeft moeite om haar familie bijeen te houden tijdens de jaren na de oorlog. Haar tienerdochter ziet dit aan, en heeft het er moeilijk mee.

avatar van beavis
de vertelstijl met voiceover vanuit het oogpunt van de oudste dochter is eigenlijk het zwakste punt van de film... te simpel en het werkt gewoon niet zo... maar de punten waar het bij dit soort films altijd om draait, de tragiek en het doorzettingsvermogen in de na-oorlogse situatie van Japan, komt als altijd wel weer sterk naar voren en weet toch aan te grijpen. Met een regisseur als Naruse kan dat ook eigenlijk niet mis gaan. Zou deze niet aanraden als een van zijn toppers, maar kon niet anders dan toch weer een goede voldoende uitdelen.