ad

Alternatieve titels: Os Demônios / De Bruiden van Satan / The Demons

Oorsprong: Frankrijk / Portugal

Geregisseerd door: Jesús Franco

Met onder meer: Anne Libert, Britt Nichols en Doris Thomas

IMDb beoordeling: 5,3 (669)

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: Les démons

Releasedatum: 5 februari 1973

Over Les Démons

"They are sisters with spirit... divine and deadly."

In het Engeland van de 17de eeuw veroordeelt rechter Jeffries een oude vrouw, die beschuldigd wordt van hekserij, tot de brandstapel. Midden in de vlammen schreeuwt de veroordeelde dat haar twee dochters zich zullen wreken. De twee meisjes zijn als leerlingen in het klooster gegaan. Eén van hen valt in de handen van de ongenadige rechter en onder folteringen bekent ze dat ze bezeten is van de duivel. Maar haar zuster, die uit het klooster gevlucht is, beschikt wel over satanische krachten en zal de vloek voltrekken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Mother Rosalinda

Lady De Winter

Lord Justice Jeffries

Lord Malcolm De Winter

Thomas Renfield

Brian the Painter (onvermeld)

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

De zoveelste Franco-film met talloze varianten. De versie die ik vroeger gezien heb op tape was een "horror only" versie maar slechts 82 minuten. In Duitsland is er blijkbaar vorig jaar een dubbele DVD verschenen "Die Nonnen von Clichy" waarop nog drie andere versies zouden staan. De gerestaureerde director's cut zou 114 minuten zijn, en naast de horror o.a. nog een reeks goedkope erotische scenes bevatten. Er bestaat ook een gerestaureerde versie van 101 minuten die een jaar of vier oud is.

Ook is er vroeger een versie uitgebracht van 79 of 85 minuten, die verschilt van de (bootleg) tape die ik heb gezien. In de UK was de film bij zijn release "rejected".

De film is beduidend minder goed dan Franco's eerder uitgebrachte "Bloody Judge" en zou zich vooral geinspireerd hebben op "The Devils" van Ken Russell. De decors zijn verzorgd, maar de speciale effecten blijven ondermaats.

avatar van wibro

wibro

Inmiddels alweer de 8e film van Jesús Franco die ik gezien heb en zoals bij alle andere films weer veel blote dames. Het verhaaltje is ondergeschikt aan al dat vrouwelijke naakt en dat geldt denk ik ook voor bijna zijn hele oeuvre. Ik zou haast zeggen; heb je een film van deze regisseur gezien, dan heb je ze allemaal gezien. Van het plot moet je het nu eenmaal niet hebben - allemaal zo voorspelbaar - en ook niet van het acteren wat me nogal amateuristisch overkomt. Ik denk dat ik voorlopig maar pas met de filmpjes van Mister Franco. Acht lijkt me onderhand wel genoeg.