Les Démons (1973)

Frankrijk / Portugal
Horror / Erotiek

geregisseerd door Jesús Franco
met Anne Libert, Britt Nichols en Doris Thomas

In het Engeland van de 17de eeuw veroordeelt rechter Jeffries een oude vrouw, die beschuldigd wordt van hekserij, tot de brandstapel. Midden in de vlammen schreeuwt de veroordeelde dat haar twee dochters zich zullen wreken. De twee meisjes zijn als leerlingen in het klooster gegaan. Eén van hen valt in de handen van de ongenadige rechter en onder folteringen bekent ze dat ze bezeten is van de duivel. Maar haar zuster, die uit het klooster gevlucht is, beschikt wel over satanische krachten en zal de vloek voltrekken.

avatar van Mac Hammer Fan
De zoveelste Franco-film met talloze varianten. De versie die ik vroeger gezien heb op tape was een "horror only" versie maar slechts 82 minuten. In Duitsland is er blijkbaar vorig jaar een dubbele DVD verschenen "Die Nonnen von Clichy" waarop nog drie andere versies zouden staan. De gerestaureerde director's cut zou 114 minuten zijn, en naast de horror o.a. nog een reeks goedkope erotische scenes bevatten. Er bestaat ook een gerestaureerde versie van 101 minuten die een jaar of vier oud is.
Ook is er vroeger een versie uitgebracht van 79 of 85 minuten, die verschilt van de (bootleg) tape die ik heb gezien. In de UK was de film bij zijn release "rejected".
De film is beduidend minder goed dan Franco's eerder uitgebrachte "Bloody Judge" en zou zich vooral geinspireerd hebben op "The Devils" van Ken Russell. De decors zijn verzorgd, maar de speciale effecten blijven ondermaats.