Chasing Ghosts: Beyond the Arcade (2007)

Documentaire

geregisseerd door Lincoln Ruchti
met Walter Day, Joel West en Billy Mitchell

In 1982 kwamen gamers die de hoogste score hadden in een videogame, bij elkaar in de Twin Galaxies Arcade in Ottumwa, Iowa voor een artikel voor Life Magazine. Hieruit kwam een fanatieke scene voort die bezig bleef (elkaars) hoogste scores bij arcade games te verbeteren.

avatar van streeter
Ik vond The King of Kong fantastisch dus hier kijk ik ook naar uit.

avatar van psychonaatje
Ik wil 'm ook wel zien, hoewel ik verwacht dat 'ie minder leuk is dan The King of Kong. Dat werd op een gegeven moment echt een soort van koningsdrama. Dit is volgens mij meer een registratie van die (in mijn ogen totaal idiote, maar toch fascinerende) scene. Ik heb gelezen dat Mr. Awesome (Roy Schildt) Billy Mitchell in deze documentaire standaard 'Silly Bitchell' noemt.

avatar van hellblazer93
Wat heeft de documantaire precies met King Kong te maken dan?

hellblazer93 schreef:
Wat heeft de documantaire precies met King Kong te maken dan?

The King of Kong toont de strijd tussen recordhouders van het arcadespel Donkey Kong en heeft dus niets met de film King Kong te maken. Chasing Ghosts lijkt een soortgelijke docu te worden. Ik ben erg benieuwd!

psychonaatje schreef:

avatar van streeter
Niet zo goed als King of Kong maar toch heel leuk als je klassieke arcade spellen interessant vindt. ***

avatar van Wuotanaan
Chasing Ghosts: Beyond The Arcade is een terugblik op de opkomst en teloorgang van arcade games begin tot midden jaren '80 vanuit het oogpunt van de hoofdrolspelers zelf. En die hoofdrolspelers zijn op z'n zachtst excentriek te noemen.

Sommige zijn regelrecht megalomaan (Billy Mitchell, Roy Schildt). De filmmaker heeft er derhalve ook goed aan gedaan om deze 'volwassen' videogame nerds niet al te serieus te benaderen. Verder valt er eigenlijk niet veel over deze 'rise and fall' docu te zeggen; de spellen zelf komen nauwelijks aan bot, en verder dan een rijtje interviews en oud beeldmateriaal gaat dit jammer genoeg niet.

Als je een meeslepende of indrukwekkende film over video gaming wil zien, kun je beter voor respectievelijk The King Of Kong of Ectasy Of Order: The Tetris Masters kiezen. Wanneer je echt niet genoeg kan krijgen van videogame historie en computernerd antics, kun je Chasing Ghosts misschien een kans geven.