ad

Documentaire | 52 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Karsten Kjær

IMDb beoordeling: 7,4 (47)

Oorspronkelijke taal: Fins

Releasedatum: 16 oktober 2007

Over Bloody Cartoons

Vrijheid van meningsuiting is altijd een van de belangrijkste uitgangspunten van de democratie geweest. Maar hoe zit dat wanneer anderen deze vrije meningsuitingen als kwetsend of beledigend ervaren? De wereld leek te klein toen de Deense krant Jyllans Posten twaalf spotprenten afdrukte over de profeet Mohammed. Wereldwijd werden Deense ambassades belaagd, zoals in Syrië, Libanon en Iran. In Afghanistan vielen zelfs doden bij de protesten. Regisseur Karsten Kjær laat zien wat er na de publicatie is gebeurd en reist de wereld af om de mensen te ontmoeten die protesteren tegen deze spotprenten in een poging hun beweegredenen te begrijpen. De reacties op de publicatie van de Deense spotprenten maken duidelijk dat niet iedereen zich kan vinden in persvrijheid bij het afbeelden van de profeet. De spotprenten worden niet gezien als vrije meningsuitingen, maar als een lastercampagne tegen de islam en moslims. Karsten Kjaer filmt in Libanon, Iran, Syrië, Qatar, Frankrijk, Turkije en Denemarken en ontmoet enkele mensen die een grote rol hebben gespeeld in de gewelddadige reacties op de spotprenten. Is er nu sprake van zelfcensuur? Hoe tolerant moeten we zijn voor hen die zelf geen tolerantie hebben? En als we grenzen willen stellen, welke zijn dat dan in een democratie?

avatar van stephan73

stephan73

Vanavond op TV (Ned 2 om 22:50)