Pulgasari (1985)

Noord-Korea / Japan
Actie / Fantasy

geregisseerd door Sang-ok Shin
met Chang Son Hui, Ham Gi Sop en Jong-uk Ri

Een Koreaanse koning ontdekt dat zijn volk een grootschalige opstand plant. Hij steelt al het ijzer van de boerenbevolking en draagt een smid op om er wapens van te maken. De smid creëert echter Pulgasari, een Godzilla-achtig monster dat leeft op ijzer. Het monster sluit zich aan bij het volk en samen vechten ze tegen de boze tiran.

avatar van Hemdale
Matige film waar het meeste gewoon saai of oninteressant was maar de scenes met Pulgasary wel weer erg lachwekkend, in het begin zelfs een cute kleine Pulgasary, hehe.

Wat trouwens wel leuk is om te weten is dat de regisseur van deze film Sang-ok Shin uit Zuid-Korea ontvoerd was om deze film en nog een aantal andere te maken voor de zoon van de Noord-Koreaanse leider, na een aantal jaren is Shin ontsnapt en gevlucht naar de VS waar hij 3 Ninjas Knuckle Up gemaakt heeft onder de naam Simon S. Sheen, wat een ondergang.

avatar van Prinz
Nooit gedacht nog iets te zien uit Noord-Korea. De regisseur van deze film werd overigens gekidnapt in opdracht van Kim-Jong-Il (een enorme filmbuff) om deze ' propaganda'film te maken.

Zeer kitsch en over-the-top. Een klein vraatzuchtig wezentje redt een volledig dorp tegen de tirannie van een losgeslagen heerser. Wel leuk verder.

Soort van Power Rangers meet Pinocchio met een vleug synthesizermuziek eroverheen, en dat in een feodaal dorpje.

avatar van John Milton
Ik meende intussen al wel een film uit Noord-Korea te hebben gezien, maar dat bleek niet het geval. Nu had ik door The Lovers and the Despot (2016) reeds vernomen dat Noord-Korea eind jaren ’70 een beroemde Zuid-Koreaanse filmmaker en zijn vrouw had ontvoerd in opdracht van Kim Jong-il. Ik moet die desbetreffende docu nog zien, maar het leek me leuk om eerst een van de films te kijken die Sang-ok Shin in die periode maakte, voor hij in 1986 uiteindelijk wist te ontsnappen.

Pulgasari is het resultaat van Kim’s bewondering voor de regisseur, en Godzilla en andere Kaiju films. Voor ogen van nu legt de fantasy film het af tegen de gemiddelde aflevering van de Power Rangers, en is het allemaal een beetje knullig en meer dan een beetje propagandistisch; maar dat kun je natuurlijk wel verwachten gezien de historische context en het feit dat Kim zelf als producent op schijnt te hebben getreden. Niet alles ziet er echter slecht uit, en dat snap je al iets meer met de wetenschap dat Kim ook special effect specialisten van Toho Studio’s vanuit Japan naar Zuid-Korea had gelokt onder valse voorwendselen.

Leuk om een keer te gezien te hebben als saillant stukje filmgeschiedenis, maar om nou te zeggen dat het echt goed is? Nee, dan zet ik liever King Kong nog een keer op, of desnoods Gojira (1954). Wie nieuwsgierig is, kan ook YouTube even checken.