Witchcraft (1964)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Don Sharp
met Lon Chaney Jr., Jack Hedley en Jill Dixon

In de 17de eeuw heeft de familie Lanier een vrouw van het landgoed van Whitlock als heks levend begraven. Hiervoor is er ook bij de nabestaanden van de familie Whitlock altijd een haat geweest tegen de Laniers. Driehonderd jaar later houden Amy Whitlock en Bill Lanier van elkaar en willen ze tegen de wensen van beide families in trouwen. Op een dag leggen de Laniers met bulldozers het eeuwenoude kerkhof op het landgoed van Whitlock voor een bouwproject open.

avatar van Vascago
Dit lijkt me een heerlijk sfeervol werkje. En ik hou wel van verhalen over heksen en satanische gebeurtenissen.

avatar van joolstein
Met een heksenkring die nog steeds actief is, een heks die terugkeert uit de dood en een eeuwenoude vete tussen de rivaliserende families van Lanier en Whitlock is er genoeg te beleven in deze verder wel erg Britse film (een onderdrukte en tamme manier) Het blijkt een erg fijne, bijna volledig dialoog- en verhaal-gedreven mysterie met fijne acteurs die interessante personages neerzetten. Vooral Lon Chaney Jr is, ondanks zijn beperkte schermtijd, nog steeds een charismatisch figuur.

De film is erg vakkundig gemaakt door Don Sharp met vaak prachtige, knappe zwart-wit-beelden om naar te kijken. Scènes van de heks die over een regenachtig kerkhof loopt of de heksenkring met capuchon die in een rij door het bos loopt zijn erg mooi en versterken de griezeligheid. Ik vind dit dan ook een sfeervolle solide Britse film. Met effectief gebruik van licht en schaduwen. Misschien te ouderwets voor sommige maar ik hou wel van dit soort film! Ondanks dat ik ook best wel wat gewend ben, kan ik erg genieten van deze mooie weergave van iets engs.