Off Beat (1986)

geregisseerd door Michael Dinner
met Judge Reinhold, Meg Tilly en Joe Mantegna

De baan van Joe Gower is om door de gangpaden van een bibliotheek te skaten, en zo boeken te verzamelen. Een vriend van hem die bij de politie werkt wordt uitgekozen om mee te doen in een dansvoorstelling van een liefdadigheidsavond. Gower stemt in om zijn plaats in te nemen in de show, door zich uit te geven voor politieagent. Hij wordt verliefd op een vrouwelijke agent in de show, en raakt betrokken in allerlei verwikkelingen met andere agenten en misdadigers. En hij danst.

avatar van Filmkriebel
Vermakelijke lichte komedie die veel beter was dan ik aanvankelijk dacht op basis van de gemiddeldes. Een bibliotheekbediende neemt de plaats in van zijn vriend, een flik, die danslessen moet gaan volgen voor een charitatieve actie. Daar wordt hij verliefd op zijn danspartner en wordt soms in situaties geplaatst waar hij verondersteld wordt om als gezagdrager op te treden . Het klinkt erg cheesy allemaal, maar onderschat dit niet... het acteerwerk is okee en op enkele momenten viel er zo nu en dan een geslaagde grap uit de lucht. En dan heb je nog Turturro als bibliothecaris, Keitel als amateur-bankovervaller, Mantegna als rivaal van Reinhold (de buddy van Eddie Murphy in Beverly Hills Cop) en natuurlijk Meg Tilly als het vrouwelijk schoon.