Mang Shan (2007)

Alternatieve titels: Blind Mountain | 盲山

China

geregisseerd door Yang Li (I)
met Lu Huang, Youan Yang en Yuling Zhang

De vroege jaren '90 van de vorige eeuw. Bai Xuemei, een jonge universiteitsstudente, is met haar werkgever naar een verafgelegen deel van Noord-China gereisd om er geneeskrachtige kruiden te kopen. Na een moeizame tocht komen ze aan in een bergdorpje, maar als Bai Xuemei er de volgende dag wakker wordt, beseft ze dat ze werd meegelokt door een vrouwenhandelaar, die haar verkocht heeft aan een van de lokale boeren. Zij legt zich niet bij haar lot neer en probeert herhaaldelijk te ontsnappen, maar ze wordt telkens teruggehaald, geslagen en verkracht. Als ze er ten slotte in slaagt om contact op te nemen met haar eigen familie, is dat het begin van een nieuwe tragedie.

avatar van Matchostomos
Het is alsof roodkapje aan de wolven wordt gevoerd en er te laat achter komt dat er achter de inwoners van het desolate bergdorpje meer schuilt dan enkel een gemeenschap van handelaars in kruiden. De onschuldige studente Bai, bijzonder natuurlijk en indringend vertolkt door Huang, is echter persistent en onderneemt meerdere pogingen om te kunnen ontsnappen aan deze gevangenis, waar de rechten van de vrouw tot een minimum worden beperkt. Onderweg ondervindt ze echter enkele hindernissen, meerbepaald in de vorm van de zich blind starende autoriteiten en de torenhoge bergen. Uiteindelijk weet ze zich dan toch te ontdoen van haar demonen, al lijkt vanaf dan een nieuwe tragedie in de maak.

Regisseur Li maakt van dit geheel een schrijnend realistische kijk op de vrouwenhandel, een existentialistisch drama geschetst tegen de achtergrond van de ongerepte natuur, met daarachter de pijnlijke realiteit van het Chinese regime in het begin van de jaren '90.
'Blind Mountain' is essentiële en bij momenten ook krachtige cinema, maar de grootse emoties blijven echter grotendeels achterwege.

avatar van belchinees
Mooi, aangrijpend filmpje waarbij jammer genoeg de voorspelbaarheid het 'm een beetje de das omdoet. Lees vooral de plotomschrijving hierboven niet: die verteld zowat de hele film.

Wel genoten, in een zekere zin; niet dat ik kick op mishandeling van vrouwen ofzo.
Lu Huang is trouwens een erg mooie vrouw .

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Tweede deel van de nog niet voltooide Blind-trilogie waarmee Yang Li misstanden in het hedendaagse China aan de kaak wil stellen. Het eerste deel werd verboden en van dit deel is een gecensureerde versie in omloop, op 30 punten aangepast. Ik heb de internationale versie gezien op een DVD uit Hong Kong, dat nog steeds een aparte status binnen China heeft (en veel vrijer is).

Dat misstanden aan de kaak stellen is ook meteen waar de film om draait eigenlijk. Realistische stijl, zonder veel muziek, goed gemaakt, maar weinig opvallend. Een verhaal dat volledig in dienst staat van de boodschap en ook niet vaak meer wordt dan dat. Diepere laagjes ontbreken. Slecht is het zeker niet, maar er had zonder meer veel meer in gezeten.

Welke is het eerste deel dan van de zogenoemde blind-trilogie?

Ah blind shaft deze heb ik nog niet gezien.

Op zich een bijzonder dramatisch en realistisch ogend verhaal, maar de uitvoering is toch wel armetierig. Met uitzondering van Huang Lu zijn de vertolkingen bedroevend. De fraaie beelden van de het dorpje en zijn omgeving zorgen gelukkig voor enige compensatie.