Zjoek: De Kunst van het Vergeten (1987)

1 stem

Nederland

geregisseerd door Erik van Zuylen
met Hans Dagelet, Felix Jan Kuipers en Guusje van Tilborgh

Solomon S. (Hans Dagelet) herinnert zich gebeurtenissen van twintig jaar geleden net zo scherp als die van de vorige dag. Zijn brein slaat alles op, zonder uitzondering, ook de zaken die hij liever vergeet. Om te leren vergeten, schrijft hij de gebeurtenissen op en verbrandt hij de aantekeningen. Therapeute Olga (Guusje van Tilborgh) is geïntigreerd door Solomon. Hoewel Solomon grote moeite heeft met abstract denken, weet Olga een onuitwisbare indruk bij Solomon achter te laten. Niet door een zoen, zoals ze zelf graag zou hebben gewild, maar door de moedervlek achter haar oor te tonen: een 'zjoek'.

avatar van wendyvortex
Erik van Zuylen heeft hier geprobeerd een soort van Tarkovsky-film te maken. Dat is niet helemaal gelukt, maar ik ben al blij dat iemand eens wat anders heeft geprobeerd dan de zoveelste saaie literatuur-verfilming. Interessante poging.