Seachd: The Inaccessible Pinnacle (2007)

Alternatieve titel: Seachd: The Crimson Snowdrop

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Drama / Familie

geregisseerd door Simon Miller
met Angus Peter Campbell, Padruig Moireasdan en Crisdean Domhnallach

De jonge Angus bezoekt zijn stervende grootvader in het ziekenhuis. Deze kan niet nalaten zijn kleinzoon te vertellen over een zoektocht die hem plaagt sinds zijn jeugd. De zoektocht naar het waarom van de dood van zijn ouders en de waarheid naar de enge eeuwenoude verhalen van zijn grootvader. Verhalen over vergiftigde minnaars, bloedige wraak, waterpaarden en Spaanse goud. Het brengt Angus naar het eiland Skye.

Teaser

avatar van Baggerman
De eerste feature film in het Gaelic.

avatar van Sol1
Ziet er niet alleen om die reden interessant uit, als het goed inhaakt op de Keltische cultuur en bijbehorende oude verhalen kan het wel eens een aangename verrassing zijn.
Hopelijk wel met ondertitels anders wordt het wel erg lastig te volgen.

avatar van Sol1
Het Celtische woord "Seachd" wordt ongeveer uitgesproken als "sjaa(g)k" en betekent "zeven", een verwijzing naar een zevende bergtop in een bergketen.
De naam "The Inaccessible Pinnacle" heeft hier een dubbele betekenis.
De alternatieve naam "Seachd: the Crimson Snowdrop" voor deze film is correct, maar licht verwarrend. De regisseur Simon Miller heeft eerder in 2005 een kortfilm uitgebracht onder de naam "Foighidinn: the Crimson Snowdrop", die als inspiratie voor deze "Seachd" uit 2007 heeft gediend.
Crimson Snowdrop is volgens deze films een plant of bloem met medicinale werking.

Deze film "Seachd" uit 2007 wordt gepresenteerd als een familiefilm, maar is misschien iets te wijs voor kinderen. Seachd is terecht in de prijzen gevallen bij onze buren aan de andere kant van de Noordzee, maar voor die kinderen zal wel een minimale kennis van de Celtische cultuur noodzakelijk zijn om de basis van de film te begrijpen. Dat zal aan deze kant van de Noordzee al een probleem opleveren.

Het verhaal wordt opgehangen aan de hoofdpersoon Aonghas (of in het Engels: Angus), de relatie met zijn grootvader en de voorgeschiedenis van de ouders van Aonghas.
Uit de Celtische folklore (echt of speciaal voor deze film geschreven?) worden vier verhalen gepresenteerd, die stuk voor stuk aan het voorgaande hoofdthema zijn te koppelen:
- een folkloristische Aonghas, zijn geliefde en (de betekenis van) de Crimson Snowdrop;
- de jonge vrouw Ciara Ghunnach, haar ontsnapping uit een brandend huis, haar relatie met een illusionist, een aantal spreuken rond het getal 1000;
- een komische geschiedenis rond een Schot (MacDonald) en een Spanjaard, gestrand op een eiland;
- een steviger, maar helaas niet verder uitgewerkt, verhaal rond een ongehoorzaam meisje Sileas, een paardenrace, Perseus.

De relatie tussen Aonghas en zijn grootvader wordt verder uitgewerkt in flashbacks, waarbij ook wordt geswitched tussen een jongere en een oudere versie van Aonghas. Het verhaal is daarmee niet doorlopend. Het verhalenboek ( waartegen Aonghas zich eerst afzet) van de grootvader speelt een belangrijke rol. Het exacte karakter van dat boek blijkt op ingenieuze wijze aan het einde.

Door die gelaagdheid, zal de film niet altijd even makkelijk te volgen zijn voor kinderen.

De beelden zien er voortreffelijk uit. De filmcrew geeft er duidelijk blijk van te weten hoe een film te maken. Het Gaelic klinkt poëtisch. Rustige Celtische muziek voltooit het geheel. Aangename kijkervaring, die met deze crew verwachtingen voor de toekomst oproept.