Das Kalte Herz (1950)

Oost-Duitsland
Familie / Fantasy

geregisseerd door Paul Verhoeven (II)
met Lutz Moik, Hanna Rucker en Paul Bildt

De bosgeest Glasmänlein bezorgt de arme Peter Munk grote rijkdommen. Eenmaal vermogend, vergeet hij de echte waardevolle dingen in het leven. Op zijn bruiloft wordt hij weer arm. De bosgeest wil hem weer helpen, maar dan moet hij zijn hart omruilen voor een steen.

avatar van bioscoopzaal
In mijn jeugd herhaaldelijk gezien, maar totaal vergeten. Tot ik vanmorgen een stukje terugzag op de Duitse tv: een memorabele scène in de grot van het Gasmännlein, die een hele verzameling kloppende harten aan zijn muur heeft hangen, en Peter het zijne teruggeeft in ruil voor een steen. Best griezelig, zeker voor een jeugdfilm. Zou hem daarom graag nog eens helemaal terugzien.

Voorlopig 2.5 sterren.

De oost-Duitse film industrie waren meester in dit soort films , sprookjes, fantasie etc helaas vond ik deze film te gedateerd en niet mijn ding.

avatar van Mochizuki Rokuro
Op de terugreis vanuit Berlijn gestopt in Potsdam bij Filmpark Babelsberg: het pretpark (met filmhistorie) nabij het studiocomplex. Er zijn filmgerelateerde attracties, maar ik vond het het geld niet waard. Ik had in het Filmpark meer geïncorpereerde studiosets verwacht, die zijn er alleen van GZSZ (de Duitse GTST) en wat nagebouwde dingen (een heusche U-Boot live experiencewaarin Rutger Hauer ooit schitterde...) . Meest de moeite waren de tentoonstelling (met veel decorstukken en figuren) van Das Sandmännchen en een hal met props, kostuums en miniaturen/maquettes. Hier werd ook een docu vertoond over de Filmstudio Babelsberg.

Vanaf begin Jaren 20 (ja - ja ik kom zo on-topic) met Fritz Lang en FW Murnau, de stichting van UFA en de opkomst van het fascisme en hun gebruik van film voor nazi-propaganda. In WOII was het hele complex bijna ter ziele door de verwoestingen maar de DDR bouwde het vanaf begin jaren 50 weer op en UFA werd DEFA. Naar Sovjet voorbeeld begonnen ze ook sprookjesfilms te maken, waarvan Das Kalte Herz de eerste was - ze lieten een paar stukjes zien in de herkenbare stijl: even knullig als charmant.

In het winkeltje van het pretpark verkochten ze naast veel goedkope rommel ook DVD's van DEFA (die zag je trouwens bij de Saturn ook in grote hoeveelheden - maar niet de sprookjesserie), ik heb om uit te proberen Das Kalte Herz gekocht, dus binnenkort volgt ook een inhoudelijke bespreking...

avatar van Mochizuki Rokuro
Kleurrijk en onderhoudend sprookje uit de DEFA-Studios. De vormgeving en het romantisch-charmant moralisme maken het (bijna) tot een Ghibli avant-la-lettre.