La Voleuse (1966)

Alternatieve titels: Chimney No. 4 | Schornstein Nr. 4

Frankrijk / West-Duitsland

geregisseerd door Jean Chapot
met Romy Schneider, Michel Piccoli en Hans Christian Blech

De negentienjarige Julia Kreuz krijgt een zoontje, Carlo, dat zij niet heeft gewild. Zonder zelfs maar te weten wie de vader was, vertrouwt ze het kind, acht dagen na de geboorte, toe aan het onvruchtbaar echtpaar Kostrowitz. Zes jaar later is ze gehuwd en besluit ze haar verborgen moederschap te bekennen aan haar man. Ze gaat naar de stad Essen waar de familie Kostrowitz woont, ziet haar kind op straat en besluit het terug te nemen.

avatar van brucecampbell
Deze film zou ik wel eens willen zien!

Een psychologisch drama die rond adoptie draait in zuivere nouvelle-vague stijl à la Godard, zwart-wit, met koele decors en ogenschijnlijk koele personages, klassevol vertolkt door Michel Piccoli en Romy Schneider.
De structuur van de film, met zijn eerder korte scènes en zijn personages die van nergens lijken te komen, de nare sfeer maken het werk van Chapot niet bepaald aantrekkelijk, maar, zoals gezegd, Piccoli en Schneider redden het wel van een zekere saaiheid.

avatar van beavis
Schneider en Piccoli zijn inderdaad oneindig kijkbaar, maar het drama hier is best tergend, en de Duras dialogen maken het eigenlijk ook alleen maar erger helaas... Zou dit één van de films zijn waarvan Duras zo ontevreden was dat ze ook maar zelf is gaan regisseren? ... haar eerste regie credit is van 1967...