Un Linceul N'a Pas de Poches (1974)

Alternatieve titel: No Pockets in a Shroud

1 stem

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Jean-Pierre Mocky
met Jean-Pierre Mocky, Michel Serrault en Jean Carmet

Michel Dolannes is een journalist van een groot dagblad. Hij geeft zijn ontslag aan zijn werkgever, want hij wil niet meer verhinderd worden om de waarheid, die hij zelf kan vaststellen, te publiceren. Met de hulp van een jonge vrouw, Mira, en zijn medewerker en vriend Jo, sticht hij de basis van zijn eigen krant "de Kosmopoliet". Dolannes begint alles te publiceren wat men hem voordien verbood om over te schrijven. In zijn krant komen sportschandalen aan bod, heeft hij het over een katholieke afgevaardigde die abortussen veroordeelt maar ze zelf clandestien laat uitvoeren, brengt hij politieke omkoopschandalen aan het licht, en nog veel meer. Daardoor krijgt hij ook steeds meer tegenstanders op zijn dak.

avatar van Mac Hammer Fan
Eén César Nominatie voor de beste soundtrack (Olivier Toussaint &