Finis Terrae (1929)

Frankrijk

geregisseerd door Jean Epstein

Finis Terrae is een gedramatiseerde documentaire die zich afspeelt in Bretagne. Twee jonge zeelui, Ambroise en Jean-Marie, leven van het verzamelen van zeewier aan de kust van Bannec, een klein eilandje. Wanneer Ambroise zich verwondt aan zijn hand, en de wond begint te ontsteken en hij doodziek wordt, besluit Jean-Marie hem te brengen naar de arts. De zee is echter onstuimig in deze periode van het jaar.

avatar van Mug
Mug
Sterk gedramatiseerde 'documentaire' van Jean Epstein die heel wat visuele trucjes uit zijn toverhoed goochelt.

Opvallendst zijn de sterk poetische beelden die verweven zijn door de film. Opmerkelijk vergeten stille cinema pareltje.

Gaumont heeft de film netjes opgepoetst. Het is te hopen dat ze 't ook netjes gaan uitbrengen op dvd: 4*.

avatar van DwarreI
Ondertussen op dvd verschenen? Wil deze graag eens zien..