Sylvia (1965)

geregisseerd door Gordon Douglas
met Carroll Baker, George Maharis en Joanne Dru

Sylvia West is een jonge dichteres die verloofd is met Frederic Summers, een excentrieke miljonair. Summers, een man die altijd bang is dat elke vrouw achter zijn geld aan is, besluit om zijn toekomstige vrouw te laten nachecken. De resultaten laten hem schrikken; niets klopt er van "zijn" Sylvia. Geïntrigeerd en in de war, huurt Summers de detective Alan Maklin in om te onderzoeken wie nou eigenlijk Sylvia is.

(verwijderd)
Op het spoor gezet door een verwijzing in Mulholland Drive van David Lynch, werd ik door de fantastich mooie intro in het verhaal gezogen van een mysterieuze vrouw, die aan de hand van een gedicht op cryptische wijze fragmenten over haar echte leven prijsgeeft, welke door een detective stukje voor stukje opgehelderd worden. De hoofdpersoon Sylvia K alias Sylvia West laat zich dus via haar artistieke creatie aan de goede verstaander kennen.

Voor Lynch liefhebbers een 'must' omdat de structuur van het verhaal een veel gebruikte vorm in zijn films lijkt.