Les Risques du Métier (1967)

Alternatieve titel: Risky Business

Frankrijk

geregisseerd door André Cayatte
met Jacques Brel, Emmanuelle Riva en René Dary

Een leraar wordt door een studente beschuldigd van poging tot aanranding. Ze zet medescholiers aan tot soortgelijke getuigenissen, waardoor hij niet alleen ontslagen wordt, maar ook gevangenisstraf riskeert.

avatar van brucecampbell
Wordt deze uitgezonden met Ned ondertitels?

Andre Cayatte vond in de roman van de Cornecs, een voor hem gedroomd onderwerp en maakte er, in zijn directe, vaak hoekige maar uiterst snedige stijl, een schitterende film van.
Cayatte laat niet na te onderstrepen dat jongeren bij een ondervraging doorgaans de in een richting geduwde vraag gaan opvolgen met gewoon te bevestigen. Het is een hekeling van de kwaliteit van het gerechtswezen.
Jacques Brel is verbluffend goed in zijn rol van onderwijzer van een gemeentelijke school waar het ganse intrige zich afspeelt.
De flashbacks in de film zijn passend en overduidelijk in deze goed opgebouwde film.

Prima film, goed script en prima geacteerd

avatar van 93.9
Prima Frans drama. Typisch jaren 70 gefilmd, dus OK