De Potloodmoorden (1982)

België
Thriller

geregisseerd door Guy Lee Thys
met Leslie de Gruyter, Rosemarie Bergmans en Bert André

Een jonge politie-inspecteur, Rick Van Houtte, verwaarloost door beroepsverplichtingen zijn aantrekkelijke echtgenote Marlène. Hij moet een serie gruwelijke moorden, die gepleegd worden met behulp van potloden oplossen, maar zijn echtelijke status maakt dat niet makkelijker. Toch zet Rick door en met de hulp van zijn collega Leslie Wauters, een politiefotograaf, komt hij op het spoor van de potloodmoorden.

avatar van brucecampbell
Hilarisch slechte film!
Het enige positieve dat erin kwam was de song van Arbeid Adelt "de dag dat het zonlicht niet meer scheen".
Deze film had beter nooit het zonlicht gezien!
Toch nog 1 ster vanwege de nostalgie, ik weet nog toen ik 8 jaar was, toen deze film in de bioscoop was, dat iedereen erover sprak.
Spijtig heeft de vhs die ik bezit erbarmelijk geluid.

aerts007
Sterke film voor zijn tijd!
Heb hem gezien op de Keyzerlei,bangelijke nostalgie!

Ergens te koop?

aerts007
Quido schreef:
Ergens te koop?

Vrees er beetje voor,zal voor verhuur misschien in bieb liggen.
Zaman heb ik daar gezien.

avatar van stephan73
De Potloodmoorden is geen goede film. Ik dacht te maken te hebben met een Belgische giallo of een slasher, maar het is geen van beiden. Wel is het een film die vol zit met gelul. Er wordt gepraat over van alles en nog wat, maar dit alles is totaal niet interessant. Het tempo wordt hierdoor niet uit de film gehaald, want er zit zowiezo geen tempo in deze film.
De moorden zouden dan nog enigzins kunnen zorgen voor een hogere waardering, maar die zijn off-screen en alles behalve origineel (OK, de eerste keer is het wel origineel, maar daarna vervalt het in enorme clichés).

Saaie film, die alleen interessant is voor zijn obscuurheid.

avatar van FatMike
Ik ben best flexibel als het gaat om zooi kijken:
ik vind een hoop troep mooi!
Maar dit was mooi zonde van de tijd............

De Videohoes ziet er toch erg uitnodigend uit en het is hierdoor terecht
dat Stephan73 heeft gedacht met een leuke thriller/slasher te komen. Maar zelfs om z'n obscuurheid hoef ik 'm niet te hebben.

Het leukste is dat de moordenaar af en toe voor een moord z'n potloodje gaat slijpen.

1 Ster voor de onbedoelde humor.....................

avatar van yeyo
Vind de kritieken hier toch wel wat streng! Natuurlijk is de film totaal verwaarloosbaar als slasher of giallo en niets voor horrorbuffs aangezien de kills buiten beeld gebeuren en niet bloederig zijn (alhoewel, die badmoord was wel cool), maar wat een heerlijke onbedoelde pastiche van het politiegenre! Die dialogen alleen al ("ik HAAT gladiolen" )! Werkelijk om het je te bescheuren. Je kunt de film best zien als een typisch Vlaamse kolderversie van The French Connection en dergelijke. Alle detectiveclichés komen aan bod: flikken die blasé reageren op verminkte lijken, enkel fletse koffie te krijgen op het bureau, een opvliegende, incompetente commissaris wiens enige taak eruit lijkt te bestaan 'de procureur af te houden'. Het hoofdpersonage spant echter de kroon qua idiotie: een totaal geforceerde poging om de typische 'hard boiled cop' te imiteren. Hij geeft zijn vrouw geen aandacht, zuipt als een matroos en klopt geregeld verdachten in elkaar, ook als ze meewerken. Ook het racisme van het politiekorps is stuitend. "Arresteer alles wat zwart ziet!" wordt er op een gegeven moment over de intercom geroepen en verder wordt er ook wel eens met 'kwatta' (bekend Belgisch merk chocolade voor op de boterham) naar een gekleurde medemens verwezen. Was dit Thys' poging om het racisme binnen het politiekorps anno jaren '80 aan te kaarten (hij toonde zich met Kassablanka en Mixed Kebab toch als semi-sociaal geëngageerd) of was dit toenertijd gewoon gezellige Aantwaerpse humor?